نظرسنجي در خصوص مناسب سازي اتوبوس هاي ويژه سفر افراد دچار آسيب نخاعي

 نویسنده  : حميد ميرزاآقايي

iranspinal@hotmail.com

اولین کنفرانس اینترنتی نقش سفر در سلامتی افراد نخاعی و فراهم سازی تسهیلات برای آنان

 

اولین کنفرانس اینترنتی نقش  سفر در سلامتی افراد نخاعی و فراهم سازی تسهیلات برای آنان

   
   

www.scia.ir

www.isaarsci.ir

   

 

 

 

 

يكي از مشكلات مهمي كه امروزه افراد دچار آسيب نخاعي از آن رنج مي برند دسترسي ضعيف به يك سيستم حمل و نقل مناسب است كه با كمك آن بتوانند بدون دغدغه به امورات خود رسيدگي نمايند.
فقدان اتوبوس ها و اتوموبيل ها ي ويژه افراد نخاعي و از طرفي ضعف در مناسب سازي شهرها و مكان هاي ديدني ، موجب گرديده كه بسياري از افراد نخاعي از موهبت سفر كردن محروم شوند .


حدود هفتاد هزار نفر فرد دچار آسيب نخاعي به واسطه محدوديت هاي بيان شده ، زمين گير شده اند و اين خود با گذر زمان تاثيرات نامطلوبي بر سلامتي آنان در پي دارد.


در حال حاضر خودروهايي كه جهت تردد عزيزان آسيب نخاعي بكار گرفته مي شود از قابليت هاي لازم جهت ارائه خدمات مناسب به اين عزيزان برخوردار نيستند . اين خودروها به صورت ون بوده و براي سفرهاي كمي طولاني ، از ايمني كافي برخوردار نبوده و از جهت سيستم تهويه داراي مشكلاتي بوده واز طرفي اين وسايل حمل و نقل نيز به راحتي در دسترس افراد نخاعي وجود ندارند .


در حال حاضر به منظور خدمات رساني جهت مسافرت افراد نخاعي ، ضرورت بكارگيري اتوبوس هاي مناسب سازي شده با ايمني كافي بسيار احساس مي شود .


در سال 1389 يك نظرسنجي در سايت مركز ضايعات نخاعي ارائه شد و از عزيزان آسيب نخاعي درخواست شد نظرات خود را در خصوص مناسب سازي اتوبوس جهت افراد نخاعي بيان نمايند.در اين نظرسنجي 52 نفر فرد دچار آسيب نخاعي شركت نمودند كه از اين تعداد 42 نفر مرد و 10 نفر زن بوده اند .36 نفر دچار ضايعه نخاعي كمري ، 10 نفر دچار ضايعه نخاعي گردني و 7 نفر دچار نيز ضايعه نخاعي پشتي بوده اند .


در اين نظرسنجي چندين سوال مطرح شد كه يكي از اين سوالات در خصوص نحوه مناسب سازي اتوبوس هاي ويژه افراد آسيب نخاعي بوده است كه علاقمندان نظرات خود را بيان كرده اند و مهم ترين پيشنهادات مطرح شده به شرح زيربوده است :


1-راحتي ورود و خروج به اتوبوس با بهره گيري از بالابرهاي اتوماتيك و دستي
2-صندلي ها بايد به گونه اي نصب شوند كه ويلچر بتواند ميان آنها تردد نمايد .
3-امكان فضايي در اتوبوس براي قرار دادن صندلي هاي چرخ دار به نحوي كه فرد پس از آن بتواند بر روي صندلي بنشيند .
4-صندلي ها بايد به گونه اي باشند كه تا شوند و قادر باشند زاويه اي همچون تخت داشته باشند.
5-قسمت جاپايي در پايين صندلي ها ايجاد شود تا پاها به حال خود رها نبوده و از طرفي جاپايي بايد متحرك باشد
6-ارتفاع صندلي هاي اتوبوس بايد با ارتفاع صندلي چرخدار هم سطح باشد تا فرد بتواند به راحتي جابجا شود .
7-در داخل اتوبوس دستگيره هايي به صورت عرضي تعبيه شود كه فرد بتواند در جابجايي از آن استفاده كند .
8-كليه صندلي ها بايد داراي كمربند ايمني باشند تا در هنگام ترمز بتوانند فرد را محافظت كنند.
9-در داخل اتوبوس يك تخت اورژانس همراه با پزشك و پرستار مجرب بايد وجود داشته باشد.
10-وجود يك جعبه كمك هاي اوليه به همراه داروهاي ضروري براي فرد آسيب نخاعي
11- ضرورت وجود يك توالت فرنگي در اتوبوس با سيستم تهويه و عايق بندي مناسب
12-امكان قفل شدن صندلي چرخدار بر روي كف اتوبوس براي مواردي كه اتوبوس حركت مي كند و افراد آسيب نخاعي بر روي صندلي چرخدار نشسته اند.
13-سيستم صوتي و تصويري به نحوي كه افراد نخاعي بتوانند از آن در موقع مناسب استفاده نمايند
14-سيستم گرمايشي و سرمايشي بايد مناسب بوده به گونه اي كه دماي مطلوب در فضاي اتوبوس حفظ شود .
15- وجود دستگيره هايي كه به صورت عرضي در بدنه اتوبوس كار گذاشته شده تا افراد نخاعي بتوانند هنگام جابجايي از آنها بهره مند شوند .
16-نصب دستگيره هاي هاي آويزي جهت مواردي كه فرد آسيب نخاعي ضرورت مي يابد جهت جابجايي از آنها استفاده كند .
17-امكان طراحي سيستم تهويه در بخش نشيمن صندلي به نحوي كه از استمرار تعريق و مساعد شدن شرايط براي ايجاد زخم فشاري در افراد نخاعي جلوگيري شود .
18-از روكش هايي در صندلي ها استفاده شود كه سبب حساسيت در پوست نشود .
19-سيستم اطفاء حريق بايد به نحوي باشد كه افراد نخاعي و ديگر سرنشينان بتوانند با كمك آن ، آتش را در اتوبوس خاموش كنند .
20- در داخل اتوبوس مي بايستي يك كتابچه راهنما ويژه رانندگان وجود داشته باشد كه نكات مهم براي جابجايي افراد نخاعي را به راننده متذكر شود و از طرفي راننده اتوبوس بايد از آموزش هاي كافي در زمينه افراد نخاعي برخوردار باشد.
21در هر اتوبوس حدود ده صندلي ويژه افراد نخاعي بايد طراحي شود و بقيه صندلي ها بايد براي اعضاي خانواده افراد نخاعي و همراهان مدنظر قرار گيرد .
23-وجود يك رمپ اضطراري در اتوبوس در مواقعي كه مي بايستي افراد با ويلچر با سرعت از اتوبوس خارج شوند.

****

 

منبع : مقاله "نظرسنجي در خصوص مناسب سازي اتوبوس هاي ويژه سفر افراد دچار آسيب نخاعي  " - نویسنده  :  نویسنده  : حميد ميرزاآقايي--اولین کنفرانس اینترنتی نقش سفر در سلامتی افراد نخاعی و فراهم سازی تسهیلات برای آنان-مرداد 1390

 

 

 

 

 

 

 

 

www.isaarsci.ir