www.isaarsci.ir

   
         

 

 

 

 

 

 

 

 



فردی که از گردن قطع نخاع شده باشد و خود قادر به انجام اعمال وضوء نباشد چگونه باید وضوء بگیرد؟
اگر ممکن است باید نایب بگیرد.



فرد مذکور که به پشت برتخت خوابیده توسط شخص دیگر وضوء داده می‌شود، آیا لازم است هنگام وضوء دادن سرشخص را کمی بلند کند تا جریان آب از بالا به پایین که در وضوء شرط است بر او صدق کند؟
در وضوء باید صورت و دست‌ها از بالا به پایین شسته شود اگر چه به پشت خوابیده باشد و بلند کردن سر لازم نیست.



در فرد قطع نخاع از گردن که بر پشت خوابیده و توسط شخص دیگر وضوء داده می‌شود مسح پا چگونه باید کشیده شود و این در حالی است که از پشت خوابیده و دست او به پایین نمی‌رسد آیا خود وضوء دهنده می‌تواند از آب دست این فرد بگیرد و مسح پاهای او را بکشد؟
با فرض اینکه خود شخص نمی‌تواند وضوء بگیرد و وظیفه‌اش نایب گرفتن است مسح پاها رانیز در فرض حاضر، نایب انجام می‌دهد.



فردی هستم قطع نخاع از گردن که برای وضوء نایب می‌گیرم و نایب کمک می‌کند تا با دست‌های خودم صورتم را بشویم اما قسمتی از صورتم را دست‌هایم نمی‌تواند بشویند تکلیف چیست؟
نایب باید بشوید و احتیاج به تیمم هم نیست.

فردی هستم قطع نخاع از گردن در هنگام وضوء نایب می‌گیرم که برای شستن صورت یک طرف صورتم را با یک دست و طرف دیگر صورت با دست دیگرم شسته می‌شود و امکان ندارد که همه صورتم را با یک دستم بشویم آیا صحیح است؟
وضوء صحیح است.



فردی هستم قطع نخاع و باز و بسته کردن شیر و ریختن آب روی صورت برایم مشکل است آیا می‌توانم در آب ریختن از دیگری کمک بگیرم یعنی یکی آب روی صورتم بریزد و من با دست آن را بشویم؟
اگر خودتان به هیچ وجه نمی‌توانید آب روی صورت بریزید فردی آب روی صورت شما بریزد ولی خودتان با دست خود آب را به نیت وضوء جاری کنید وضوء صحیح است.

 



فردی هستم قطع نخاع از گردن که برای وضوء ساختن نایب می‌گیرم در هنگام شستن صورت که نایب با دست‌های خودش این کار را برای من می‌کند، چه مقدار از صورت باید شسته شود؟
در مقداری که واجب است صورت در وضوء شسته شود، میان افراد فرقی نیست.

 



آیا لازم است نایب برای وضوء دادن حتماً از دست‌های خود فرد قطع نخاع برای شستن اعضاء کمک بگیرد درغیر این‌صورت آیا جایز است که نایب با دست‌های خود دست و صورت فرد قطع نخاع را بشوید و او را مسح سر و پا کند؟
گر خود شخص می‌تواند با دست خود اعضای وضوء را بشوید و مسح کند ولو با کمک غیر، نوبت به نیابت نمی‌رسد. بلی اگر به هیچ وجه خود قادر نیست، نایب او را وضوء می‌دهد و در این صورت آب دست نایب برای مسح کافی نیست بلکه باید از دست منوب عنه رطوبت را اخذ و سر و پای وی را مسح نماید.

 



فردی هستم قطع نخاع از گردن که نایب مرا وضوء می‌دهد و با دست‌های خودم صورت و دست‌هایم را وضوء می‌دهد اما مسح سر و پا را با دست خودم نمی‌توانم بکشم و نایب این کار را برای من انجام می‌دهد آیا نایب برای مسح کشیدن باید از رطوبت دست و صورت من استفاده کند و یا رطوبتی که از وضوء دادن من در دست‌هایش باقی مانده برای این کار کافیست؟
اگر خود شخص می‌تواند با دست خود اعضای وضوء را بشوید و مسح کند ولو با کمک غیر، نوبت به نیابت نمی‌رسد. بلی اگر به هیچ وجه خود قادر نیست نایب او را وضوء می‌دهد و در این صورت آب دست نایب برای مسح کافی نیست بلکه باید از دست منوب عنه رطوبت را اخذ و سر و پای وی را مسح نماید.

 



آیا به همان ترتیبی که وضوء گیرنده باید وضوء بگیرد وضوء دهنده هم باید آن را رعایت بکند مثلاً با دست راست دست چپ را بشوید نایب نیز باید همین کار را بکند یا همه کارها با یک دست می‌تواند انجام دهد؟
رعایت امر مذکور لازم است.

 



فردی هستم قطع نخاع که در هنگام وضوء همه اعضاء را به جز پا خودم می‌توانم وضوء بدهم آیا برای مسح پا باید نایب بگیرم؟ نایب باید رطوبت لازم را برای مسح کشیدن از کجا بگیرد؟
در فرض مرقوم نایب باید از کف دست شما رطوبت بگیرد و پای شما را با آن رطوبت مسح کند.

 



افراد قطع نخاع از گردن برای وضوء گرفتن نایب می‌گیرند آیا هر دو آنها باید نیت قصد قربت داشته باشند یا فقط فرد قطع نخاع؟ و یا فقط نایب؟ کدامیک؟
باید خود منوب عنه نیت نماید اگرچه احتیاط این است که نایب هم نیت کند.

 



در وضوء گرفتن افراد قطع نخاع از گردن حصول یقین در شسته شدن دست‌ها، صورت ومسح سروپاها به طور کامل و به مقدار واجب برعهده کیست؟ وضوء دهنده و یا فرد وضوء داده شده؟
یقین در شستن و وضوء باید برای وضوء گیرنده حاصل شود نایب هم باید به نحو صحیح و کامل به وظیفه عمل کند.



اگر بین نایب و فرد قطع نخاعی که وضوء داده شده اختلاف نظر باشد یکی بگوید وضوء دارم و دیگری بگوید وضوء نداری حرف کدام مقدم است و چه باید کرد؟
میزان یقین خود مکلف است، یقین نایب برای شخص اعتبار ندارد.

 



اگر بین نایب و فرد قطع نخاعی که وضوء داده شده شک در صحت وضوء ایجاد شود و یکی می‌گوید وضوء صحیح بود و دیگری می‌گوید صحیح نبود. حرف کدام مقبول است و تکلیف چیست؟
میزان نظر خود مکلف است، نه نایب.

 


اگر فرد قطع نخاعی که نایب او را وضوء می‌دهد در اعضاء وضوء پس از وضوء نجاست ببیند و یا مانع رسیدن آن به عضو وضوء داده شده را ملاحظه کند تکلیف چیست اگر نایب بگوید در هنگام وضوء نجاست و یا مانع نبوده آیا حرف او را بپذیرد؟
در فرض مرقوم که نمی‌داند هنگام وضوء مانعی در اعضاء بوده وضوء صحیح است ولی اگر بداند که وقت وضوء ملتفت آن نبوده احتیاط واجب آن است که دوباره وضوء بگیرد.



یکی از شرایط وضوء پاک بودن محل وضوء است حال اگر فرد قطع نخاع از گردن امکان شستن و تطهیر آن را نداشته باشد وظیفه‌اش در گرفتن وضوء چیست؟ و این در صورتی است که نایب هم در دسترس نیست؟
اگر به هیچ وجه نمی‌تواند اعضای وضوء را تطهیر نماید تیمم کند.



آیا برای هر وضوء باید سند و کاندوم را به علت نجس بودن از مجرای ادرار جدا کرد و سپس وضوء گرفت، باتوجه به اینکه تعویض و تهیه آن برای فرد قطع نخاع مشقت دارد؟
تعویض کاندوم و تطهیر بدن در وقت وضوء گرفتن لازم نیست.



آیا فرد قطع نخاع در هنگام وضوء علاوه بر اعضای وضوء که می‌باید پاک باشد دیگر قسمت‌ها مانند اطراف مخرج بول یا غائط نیز باید عاری از نجاست باشد این درحالی است که دفع ادرار و مدفوع در اختیار ایشان نمی‌باشد و خود به خود بدن نجس می‌شود؟
در وقت وضوء گرفتن لازم نیست سایر بدن پاک باشد.



نجس بودن کاندوم و کیسه ادرار آیا برای وضوء گرفتن اشکال دارد؟
نجس بودن کاندوم و همراه داشتن کیسه ادرار مضر به صحت وضوء نیست.



افراد قطع نخاع از گردن معمولاً همراه خود کیسه‌های ادرار دارند و اکثر مواقع بول آنها در حال ریزش است و داریم که درهنگام وضوء محل بول و غائط باید پاک باشد وحدث باعث بطلان وضوء می‌شود، تکلیف این گونه افراد در وضوء چیست؟
اگر در تمام وقت نماز خروج بول استمرار دارد با یک وضوء می‌توانند نماز بخوانند مگر اینکه حدث دیگری غیر از بول واقع شود که در این صورت باید برای آن وضوء بگیرند.



افراد قطع نخاع که ادرار از آنها به طور دائم خارج می‌شود برای وضوء و انجام فریضه نماز چه باید بکنند؟
اگر در تمام وقت نماز خروج بول استمرار دارد با یک وضوء می‌توانند نماز بخوانند مگر اینکه حدث دیگری غیر از بول واقع شود که در این صورت باید برای آن وضوء بگیرند.



وضوء گرفتن با کیسه ادرار که درون آن ادرار است چه حکمی دارد؟
همراه داشتن کیسه ادرار مضر به صحت وضوء نیست.



انگشتان دست بعضی از افراد قطع نخاع در موقع وضوء باز نمی‌شود و به قسمتی از انگشتان ایشان آب وضوء نمی‌رسد در این حالت وضوء چه حکمی دارد؟ وظیفه‌اش چیست؟
هر مقدار ممکن است در وضوء شسته شود باید به نیت وضوء شسته شود.



فردی هستم قطع نخاع که انگشتان دستم بسته است و تنها یک انگشت من تحرک دارد آیا با نوک همان یک انگشت می‌توانم مسح سر و پا بکشم؟
مانع ندارد.



فردی هستم قطع نخاع که انگشتان پایم جمع شده و امکان ندارد که مسح پاها از نوک انگشت بکشم تکلیف چیست؟
با فرض عدم امکان مسح از سرانگشتان پا از هرجا که امکان دارد مسح بکشید.
 


فردی هستم قطع نخاع که در هنگام وضوء گرفتن هنگامی که خم می‌شوم تا مسح پا بکشم دستم نمی‌رسد تا بتوانم از نوک انگشت پا مسح بکشم واز بالاتر می‌توانم مسح بکشم تکلیف چیست؟
در فرض مرقوم باید نایب بگیرد و اگر امکان دارد نایب دست او را گرفته و از سر انگشتان مسح کند و در غیراین‌صورت نایب از نزی دست او گرفته و مسح نماید.



فردی هستم قطع نخاع که انگشتان دستم بسته شده و باز نمی‌شود برای مسح سر و پا آیا از انگشتان که جمع شده یا قسمتی از کف دست می‌توانم مسح بکشم؟
با هر قسمتی از دست سر و پا را مسح کنید وضوء صحیح است.



فردی هستم قطع نخاع که در هنگام وضوء آب روی پاهایم می‌چکد آیا برای مسح پا باید نایب بگیرم تا روی پا را خشک کند؟ اگر نایب وجود نداشته باشد چطور؟ این در حالی است که خشک کردن روی پا برایم مشقت دارد.
اگر مسح از سر یکی از انگشتان یا از کنار آنجایی که آب چکیده تا مفصل کشید شود صحیح است.



فردی هستم قطع نخاع که با دست‌هایم به سختی می‌توانم مسح بکشم اماهنگام مسح کشیدن آب شره می‌کند و از روی سرم به صورت می‌رسد آیا وضوی من صحیح است؟ درغیراین‌صورت تکلیفم چیست؟
اشکال ندارد.



فردی هستم قطع نخاع که برای وضوء گرفتن اگر نایب بگیرم وضوء به شکل صحیح گرفته می‌شود و اما اگر خودم بخواهم وضوء بگیرم در بعضی از اعضاء به جای آنکه آب از بالا به پایین ریخته و عضو شسته شود از پایین به بالا عضو شسته می‌شود حال اگرنایب بگیرم بهتراست یا خودم انجام دهم؟
در فرض مرقوم باید نایب بگیرید.



معلولی هستم که هنگام وضوء گرفتن احیاناً دست طوری قرار می‌گیرد که آب وضوء به طرف بالا سرازیر می‌شود آیا اشکال در وضوء ایجاد می‌شود یا خیر؟
اگر از بالا به پایین به نیت وضوء بشویید وضوء صحیح است.



فردی هستم قطع نخاع که اگر بخواهم خودم مسح پا بکشم از بالا به پایین و به طرف نوک انگشتان مسح کشیده می‌شود آیا کافی‌است و یا باید نایب بگیرم؟
باید نایب بگیرید.



در افرادی که معلولیت جسمی دارند در هنگام وضوء ساختن یا مسح کشیدن آیا حرکات غیرارادی اعضاء وضوء را دچار اشکال می‌کند؟
حرکات مذکور مضر به صحت وضوء نیست.



آیا فرد قطع نخاع از گردن که خود قادر به گرفتن وضوء نیست ولی می‌تواند نایب بگیرد جایزاست بدون وضوء نماز بخواند؟
اگر شخص قادر به وضوء گرفتن نباشد و می‌تواند نایب بگیرد باید نایب بگیرد.



فردی هستم قطع نخاع که اگر در منزل بمانم با وسایلی که دارم و یا با کمک نایب به راحتی می‌توانم وضوء بگیرم اما برای کار و یا تحصیل مجبورم از خانه بیرون بروم و در هنگام نماز نمی‌توانم در خارج از منزل وضوء بگیرم و یا وضویی که می‌گیرم ناقص است آیا لازم است دائم درخانه بمانم و کار و تحصیل را رها نمایم؟
می‌توانید برای نماز به خانه برگردید و نماز بخوانید و مجدداً برای کار یا تحصیل بروید و اگر به هیچ وجه ممکن نیست هر طور می‌توانید وضوء بگیرید و بنا بر احتیاط تیمم هم بنمایید.

 


فردی هستم قطع نخاع از گردن که همیشه نایب مرا وضوء می‌دهد اگر نایب از منزل بیرون برود تا پایان وقت برنگردد تکلیفم چیست؟ آیا وضوء از من ساقط می‌شود؟
اگر به هیچ وجه نمی‌توانید وضوء بگیرید باید با تیمم نماز بخوانید.



فردی هستم که براثر مجروحیت دائماً آمپول می‌زنم و چسبی که روی محل سوزن زده می‌شود را نمی‌توانم جدا نمایم و وضوء بگیرم تکلیف من چیست؟
اگر از بین بردن چسب حرجی باشد حکم جبیره را دارد.



فردی هستم که دائماً آمپول می‌زنم و اثر چسب زخم روی دستم کاملاً پاک نمی‌شود آیا برای وضوء گرفتن اشکالی پیش می‌آید؟
اگر از بین بردن چسب مشقت دارد حکم جبیره را دارد.



فردی هستم قطع نخاع که بول و غائط از من خارج می‌شود و در هنگامی که وضوء می‌گیرم باید سریعاً نماز بخوانم تا وضویم باطل نشود آیا اگر احتمال بدهم که با طولانی شدن نماز وضویم باطل می‌شود جایز است که مستحبات مانند اذان و اقامه را بگویم؟
اگر یقین ندارید از شما بول خارج می‌شود لازم نیست اذان و اقامه را ترک کنید، بلی اگر مطمئن به خروج در اثناء نماز هستید باید بر واجبات اکتفاء کنید.



اگر نایب بخواهد مرا وضوء دهد احتمال آن می‌رود که طول بکشد و اعضاء وضوء خشک شود آیا در این صورت خللی به وضوء وارد می‌شود؟
موالات در وضوء معتبر است اگر چه نایب وضوء دهد.



فردی که از کمر قطع نخاع شده باشد در وضوء گرفتن بعضی از اعمال را شخصاً می‌تواند انجام دهد آیا برای قسمتی از اعمال که انجام دادنش مشقت دارد می‌تواند از کسی کمک بگیرد؟
در انجام کارهایی که مشقت دارد می‌تواند نایب بگیرد.



بعضی از افراد قطع نخاع لازم است برای وضوء گرفتن نایب بگیرند آیا نایب می‌تواند غیربالغ باشد؟ بچه غیرممیز چطور؟ در هر دو صورت نیت وضوء کردن به عهده کیست؟
در فرص سوال نیت را باید خود شخص انجام دهد و از بچه غیرممیز هم می‌تواند کمک بگیرد.



فردی هستم قطع نخاع از گردن که برای وضوء گرفتن نایب می‌گیرم نایب مرد در دسترس نیست و زن نامحرم حاضر است تکلیف چیست؟
با فرض اینکه مرد یا زن محرم در دسترس نیست و نیابت زن نامحرم مستلزم لمس و نظر حرام است وضوء ساقط می‌شود.



آیا لازم است که در هنگام وضوء نایب (وضوءدهنده) را راضی کرد و این درحالی است که او حقوق خود را جهت پرستاری از این معلول دریافت می‌کند و لیکن برای وضوء دادن هنوز اکراه دارد دستمزد بیشتری می‌خواهد؟
تابع قرارداد بین پرستار و شما است.

معلول قطع نخاع از گردن خودش نمی‌تواند وضوء بگیرد و باید نایب داشته باشد آیا می‌تواند برای راضی کردن نایب به او دستمزد بدهد؟
مانعی ندارد.



فردی هستم قطع نخاع که خودم می‌توانم وضوء بگیرم اما برای کشیدن مسح پا درآوردن کفش یا جوراب برایم مشقت دارد و کمک گرفتن از دیگران برایم سخت است آیا از روی کفش می‌توانم مسح بکشم؟ از روی جوراب چطور؟
مسح روی جوراب و کفش صحیح نیست ولو با کمک گرفتن از دیگران باید روی پا مسح شود.



وضوء گرفتن در افرادی که قطع نخاع از کمر می‌باشند ولی دست‌هایشان می‌تواند حرکت کند چطور است؟
هر قدر از اعمال وضوء را که خود می‌توانند انجام دهند نباید نایب بگیرند



فردی هستم از معلولین و جانبازان جنگ تحمیلی آیا جایز است که در هنگام وضوء بعضی از اعضاء را وضوء بدهم و برای بعضی دیگر مثلاً مسح پا یا سر مسافتی را طی بکنم و آنگاه ادامه وضوء را بجا آورم؟
اگر رطوبت اعضای وضوء خشک نشود مانعی ندارد.
 


فردی قطع نخاعی هستم عادت دارم که دائماً در حالت وضوء باشم اما گاهی از اوقات حقیقتاً کسالت جسمی اجازه گرفتن وضوی مستحبی را به من نمی‌دهد آیا می‌توانم تیمم کنم؟ در این صورت آیا ثواب وضوی مستحبی را می‌برم و آیا با این تیمم می‌توانم نماز مستحبی بخوانم؟
در فرض مرقوم تیمم صحیح نیست.



فردی هستم قطع نخاع هستم که دلیل آنکه بول و غائظ با اختیار از من خارج نمی‌شود از کیسه ادرار استفاده می‌کنم و دائماً ادرار من جریان دارد و داخل کیسه می‌ریزد به چه شکلی می‌توانم قرآن بخوانم و دست به آیات قرآن بزنم؟
لمس کتاب قرآن اشکال دارد مگر آنکه پس از نماز بول از شما خارج نشده باشد.



فردی قطع نخاع از گردن هستم که هنگام قرآن خواندن برای ورق زدن کتاب قرآن از لب و دهان کمک می‌گیرم و برایم مشکل است که از دیگری کمک بگیرم تا قرآن را ورق بزند آیا خودم بدون وضوء می‌توانم این کار را بکنم؟ و این در حالی است که گرفتن وضوء برایم مشقت دارد.
اگر خط قرآن را لمس نکنید ورق زدن قرآن بدون وضوء مانع ندارد.



فردی هستم قطع نخاع که ادرار و مدفوع بی‌اختیار از من خارج می‌شود و بسیاری از اوقات بدنم نجس است آیا می‌توانم قرآن را در جیبم به همراه خود داشته باشم و یا حمل قرآن در این صورت برای من مجاز نیست؟
همراه داشتن قرآن اگر چه بدن نجس باشد اشکال ندارد.



فردی قطع نخاع هستم که به دلیل بی‌حسی روی تخت‌خوابم قضای حاجت را انجام می‌دهم و در کیسه و ظرف مخصوص بول و غائط می‌کنم آیا تخت برای من حکم مکان تخلی را دارد که بردن قرآن و اسم خداوند در آن حرام است؟
به هرحال قرار دادن قرآن بر روی تخت مانع ندارد اگرچه بی‌اختیار بول و غائط از شما خارج می‌شود و بردن قرآن و اسم خداوند در محل تخلی نیز اگر موجب هتک حرمت نباشد حرام نیست.



فردی هستم قطع نخاع از گردن که ناچار نایب مرا وضوء می‌دهد بعضی از اوقات وضوء دادن من طول می‌کشد و به همین خاطر بعضی از اعضای وضوء مانند دست و یا صورت خشک می‌شود آیا در وضوء خللی وارد می‌شود؟
اگر رطوبت تمام اعضایی که پیش از آن عضوء شسته خشک نشده باشد وضوء صحیح است اگرچه رطوبت عضوی که پیش از آن شسته خشک شده باشد.



فردی هستم قطع نخاع از گردن که برای وضوء گرفتن نایب می‌گیرم نایب مرد در دسترس نیست و زن نامحرم حاضر است تکلیف من چیست؟ و این در حالی است که تنهایی تیمم هم نمی‌توانم بکنم آیا نماز از من ساقط است؟
نامحرم اگر به بدن و اعضایی که وضوء می‌دهد نگاه و لمس نکند مثلاً با دستکش وضوء می‌دهد وضوء صحیح است اما با فرض اینکه مرد یا زن محرم در دسترس نیست و نیابت زن نامحرم مستلزم لمس ونظر حرام است وضوء ساقط می‌شود.



افراد قطع نخاع که قدرت حفظ و کنترل وضوء ندارند و متوجه باطل نشدن وضوء نمی‌شوند آیا برای هر نماز باید وضوی جداگانه بگیرند و یا مثلاً برای نماز ظهر و عصر یک وضوء کفایت می‌کند؟
بعد از وضوء تا یقین به باطل شدن آن پیدا نکنند طهارت باقی است و لازم نیست وارسی کنند.



نایب هنگام وضوء دادن فرد قطع نخاع که دست‌هایش بی‌حس است و حرکت نمی‌کند از دست‌های خودش کمک می‌گیرد آیا برای شستن صورت فرد قطع نخاع کافی است که نایب به اندازه فاصله انگشت شصت و انگشت وسطی دست خودش صورت آن فرد را وضوء دهد؟ یا مقدار بیشتری از صورت او را باید بشوید؟
نایب باید صورت و دست منوب عنه را به نحوی بشوید که یقین حاصل شود تمام آن جایی که واجب بوده بشوید شسته است.

 



افراد قطع نخاع که از خود قدرت کنترل و حفظ وضوء ندارند و متوجه باطل شدن وضوء نمی‌شوند آیا برای هر نماز باید وضوء جداگانه‌ای بگیرند و یا مثلاً برای نماز ظهر و عصر یک وضوء کفایت می‌کند؟
مسلوس و مبطون صورت مختلفی دارند می‌توانید احکام آن را در رساله حضرت امام (ره) ملاحظه کنید.



فردی هستم قطع نخاع که بول و غائظ بی‌اختیار از من خارج می‌شود آیا برای هر نماز باید وضوء بگیرم؟ برای سجده سهو و نماز احتیاط چطور؟
مسلوس و مبطون صورت مختلفی دارد می‌توانید احکام آن را در رساله حضرت امام (ره) ملاحظه کنید. مسائل مربوط به مسلوس و مبطون، قطع نخاع از توضیح المسایل امام (قدس سره) مساله ۳۰۶: اگر انسان مرضی دارد که بول او قطره‌قطره می‌ریزد یا نمی‌تواند از بیرون آمدن غائط خودداری کند چنانچه یقین دارد.



معلولین و افرادی که قطع نخاع شده‌اند و قدرت بر نگهداری بول را ندارند آیا برای ایشان جایز است شرکت در نماز جمعه و استماع خطبه و ادای نماز جمعه و عصر یا وضوی کسی که نمی‌تواند بولش را نگهدارد؟
بر اینان واجب است که نماز را بدون درنگ پس از وضوء ادا نمایند و برای نماز عصر مجدداً وضوء بگیرند. مگر اینکه پس از وضوی حدثی از ایشان خارج نشود در این صورت همان وضوی اول برای نماز کافی است همچنین وضوء پیش از خطبه جمعه برای نماز جمعه در صورتی که بعد از وضوء حدثی از ایشان خارج نشود کافی است.

 



معلولینی که قطع نخاع دارند و قادر به جلوگیری بول نیستند آیا برای آنها جایز است که بین وضوء و نمازشان فاصله واقع شود تا بتوانند در نماز جماعت شرکت کنند؟
اگر بول قطره قطره از وی بیرون آید واجب است که فاصله زمانی بین وضوء و نماز ایجاد نکند.

 



یکی از شرایط وضوء آن است که مکلف وقت کافی برای گرفتن وضوء و نماز خواندن داشته باشد حال اگر فردی نابینا باشد و نداند که وقت کافی برای گرفتن وضوء و نماز دارد یا آنکه باید تیمم کند تکلیف او در این حالت چیست؟
در فرض سوال باید وضوء بگیرد.
 

 

 

 

****

 

منبع : مقاله  " وضوی معلولین قطع نخاع  " -برگرفته از  سایت دفتر فرهنگ معلولین - http://www.handicapcenter.com 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه اصلی  

 

 

براي اطلاع از به روز رساني سايت  مشترك  شويد

 
 





Powered by WebGozar

 

 

 

مرکز ضايعات نخاعی جانبازان

 مهرماه  هزار سيصد و هشتاد و چهار

info@isaarsci.ir

Copyright © 2005  Isaarsci  Website . All rights reserved