خلاصه کتاب زندگی با رنگ

 

   
   

www.isaarsci.ir

   

 

 

 

 




رنگ عاملی است نیرومند كه می‌تواند برانگیزد یا تسكین بخشد، حسی از گرمی یا سردی ایجاد كند، آزرده سازد یا خوشایند باشد. رنگ‌های مورد علاقه افراد رازهای فراوانی را درباره آنها بازگو می ‌كند. تجربه انرژی رنگ‌های مختلف آشكارا نوعی تاثیر حسی- بینایی بر ما برجای می‌گذارد. رنگ می‌تواند محیط پیرامون ما را دگرگون سازد و بر خلاقیت ما بیفزاید. به كمك رنگ‌ها می‌توانیم موجبات ارتقاء خودآگاهی‌مان را فراهم آوریم و به انسان‌هایی سرزنده‌تر و فعال‌تر مبدل شویم.

فصل اول: بررسی عكس‌العمل افراد در برابر رنگ‌ها


آزمون‌های رنگ: به چه رنگی بیش از همه علاقه‌مندید؟ این بیانگر چه خصوصیاتی از وجود شماست؟ افراد مختلف به رنگ‌های خاصی تمایل نشان می‌دهند. استفاده از این تمایل اشخاص به‌عنوان وسیله‌ای بری تشخیص شخصیت آنها موضوع بحث‌انگیزی است چرا كه افراد با یكدیگر تفاوت دارند. در جهان نمی‌توان دو نفر را یافت كه در ابراز احساساتشان پیرو شیوه یكسانی باشند.
رنگ‌ها می‌توانند به شیوه‌های مختلف تاثیراتی بنیاندین بر زندگی ما بر جای گذارند كه از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تاثیر آنها به احساساتمان اشاره كرد. شاید خود شما چنین تاثیری را هنگام نگاه كردن به گل‌های بهاری یا تماشای تابلویی زیبا تجربه كرده باشید. در اینجا سوال پیش می‌آید كه چگونه می‌توان از این منبع بی‌نظیر انرژی به گونه‌ای سازنده و هم‌زمان در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان و بهبود زندگی و شناخت بیش‌تر خود سود جست؟
شاید بتوان گفت كه مشهورترین آزمون رنگ را دكتر ماكس لوشر استاد روان‌شناسی بنیان نهاده است. این آزمایش چگونگی ارتباط بین رنگ‌ها و جنبه‌های شخصیتی افراد را توضیح می‌دهد. در این آزمایش از افراد می‌خواهند تا هشت رنگ خاص را بر اساس میزان علاقه‌مندی‌اش به آنها به ترتیب از چپ و راست مرتب كنید. سپس تفسیر آزمایش بر اساس علاقه‌مندی و عدم علاقه‌مندی او نسبت به رنگ‌های مختلف صورت می‌گیرد.
از سال 1985 رنگ‌های‌ حیات‌بخش موجب پیشرفت شیوه سی.آر.آر شده است، شیوه‌ای كه می‌تواند به صورت عملی با استفاده از رنگ‌های كل وضعیت روحی و جسمانی اشخاص را منعكس سازد موجب آگاهی بیشتر آنها گردد و در نتیجه رسیدن به تعادلی بهتر را در زندگی میسر می‌سازد.
هشت رنگ مورد استفاده در آن شیوه عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، فیروزه‌ای، آبی تیره، بنفش تیره و سرخابی. در این روش از افراد می‌خواهیم سه رنگ دلخواه خود را از میان نمونه‌های رنگی این هشت رنگ برگزینند و سپس به تفسیر این انتخاب می‌پردازیم.

بررسی عكس‌العمل افراد در مقابل رنگ‌ها (سی.آر.آر):
این بررسی سه گام اصلی را دربرمی‌گیرد. نخستین گام شامل انتخاب رنگ‌ها بر اساس تمایل شخصی است. گام دوم عبارت است از تفسیر رنگ انتخابی فرد مورد آزمایش و بالاخره گام سوم را مرحله عمل تشكیل می‌دهد.

1- انتخاب رنگ‌ها:
هشت نمونه رنگی را در دو ردیف بر زمینه‌ای سفید رنگ بچیند. بطوری كه رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز در یك ردیف و فیروزه‌ای و سورمه‌ای و بنفش تیره و سرخابی در ردیف بعدی قرار گیرد. سه رنگی را كه بیش از همه ترجیح می دهید انتخاب كنید.
نكته مهم/ رنگ‌ها را باید سریعا و بدون دخالت عقایدتان برگزیندو این انتخاب را بدون توجه به رنگ‌های مورد علاقه‌تان و بدون تلاش برای انتخاب رنگ‌های‌ هماهنگ با هم انجام دهید. سپس از میان سه رنگ رنگی را كه بیشتر ترجیح می‌دهید بعد دومی و سومی به ترتیب روی سطح سفید قرار دهید و رنگ‌های دیگر را كنار بگذارید.

2- تفسیر:
نخستین رنگ بیانگر شخصیت ذاتی هر فرد است. این رنگ ماهیت حقیقی وجودتان را آشكار می‌سازد. این رنگ بیانگر خود واقعی شماست. علاوه بر این نشان‌دهنده رنگ غالبی است كه در آن زمان خاص از خود ساطع می‌كنید. دومین رنگ، این رنگ با شرایط فعلی شما و همه جنبه‌های وجودیتان در مكان و زمان كنونی مرتبط است. سومین رنگ بیانگر اهداف شما و شیوه رسیدن به آنها می‌باشد.
هماهنگی رنگ‌ها: هماهنگی رنگ‌ها آشكار كننده این مطلب است كه در مسیری درست، مثبت، سازنده و هماهنگ با خصوصیات شخصیتی، شرایط و اهدافتان در حركت هستید.
وجود هماهنگی میان اولین و سومین رنگ نشان می‌دهد كه پیشرفت‌های بلندمدت آتی با ماهیت واقعی وجودتان همسو است، به بیان دیگر نمایانگر موفقیت شما در طی سفر زندگی‌است. وجود هماهنگی میان رنگ‌های اول و دوم نتیجه موقعیت فعل همسو با طبیعت واقعی شما و اطمینان‌دهنده پیامدهای مثبت است. وجود هماهنگی میان دومین و سومین رنگ در اینجا نیز به معنای‌ اینست كه رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب میسر است.
زمانی كه در میان سه رنگ انتخابی هیچ جفت هماهنگی وجود نداشته باشد این به معنای منفی بودن نتیجه آزمون نیست.

3- مرحله عمل:
طی كردن این مرحله نیروبخش و التیام دهنده خواهد بود. با تركیب كاربردی رنگ‌های دلخواه با زندگی نه تنها از نیروی رنگ‌ها آگاه می شوید و از هوشیاری بیشتری نسبت به آنها برخوردار می‌گردید بلكه موجبات تواناتر شدن جنبه‌هایی از وجودتان را فراهم می‌آورید كه دچار نقص یا ضعف هستند.
در كل پیشنهاد ما به شما اینست كه تقریبا هر دوازده هفته یكبار آزمون سی.آر.آر را تكرار كنید چرا كه ممكن است طی این مدت تعادل رنگی‌تان دستخوش تغییر شده باشد و بررسی قبلی دیگر منطبق با شرایط كنونی نباشد.

مفهوم اشكال: در حقیقت همه اشكال مشتق از سه شكل اصلی مربع و مثلث و دایره هستند. هر شكل خصوصیت خاص خود را داراست و ارائه دهنده الگویی از انرژی كه در بردارد. از آنجایی كه اشكال با توانایی‌هایی ذهنی چون منطق و استدلال در ارتباط هستند به نیمكره چپ مغز مربوط می‌گردند. از سوی دیگر رنگ‌ها با نیمكره راست مغز و با احساسات و عواطف خلاقیت و قدرت انتقال افراد مرتبطند. اشكال به‌گونه‌ای غالب با ضمیر ناخودآكاه ما در ارتباطند و رنگ‌ها به شكلی زیركانه‌ای جنبه‌های پنهانی‌تر شخصیت ما را آشكارا می‌سازند.

رنگ‌ها و شكل مربوط به هر یك در آزمون سی.آر.آر:

قرمز: مربع شكلی است كه برای‌ این رنگ برگزیده‌ایم. قرمز غلیظ‌ترین رنگ طیف رنگ‌ها محسوب می‌شود و مربع بی‍انگر سفت‌شدگی، كشیدگی و هر خصوصیتی است كه با گرفتگی و انقباض در ارتباط باشد.

نارنجی: این رنگ به شكل لوزی می‌باشد و شامل ویژگی‌های هر دو رنگ قبل و بعد از خود بین قرمز و زرد است. اضلاع این شكل مورب و در مقایسه با قرمز بیانگر قابلیت انعطاف‌ بیشتری در حركت هستند.

زرد: این رنگ به شكل مثلث متساوی‌الاضلاع ایستاده می‌باشد. این شكل همانند رنگ زرد از خصوصیاتی متعالی كننده و الهام‌بخش برخوردار است.

سبز: این رنگ به شكل دایره است. شكلی كه نماینده خصوصیاتی چون تعادل و هماهنگی و حمایت است. دایره نمادی است از امنیت، آزادی و عدم تحمیل خود به سایرین.

فیروزه‌ای: این رنگ به شكل مثلث وارونه است و بر انرژی متمركز و جهت یافته از بالا به سوی پایین دلالت دارد. ضلع راست این شكل وارونه در بالا قرار دارد و حاكی از این است كه استواری آن ریشه در قلمرو معنوی دارد.

آبی: این رنگ به شكل یك شش ضلعی می‌باشد كه دارای چهار ضلع مورب است. این شش ضلعی نماد وسعت و عمق و آرامش تدریجی است.

بنفش تیره: این رنگ به شكل پنج ضلعی وارونه می باشد كه شدیدا تمایل دارد تا با بهره گرفتن از خصوصیات ذاتی خود میان درك معنوی و وضعیتی زمینی و مادی‌تر اتحاد و پیوستگی ایجاد كند.

سرخابی: این رنگ به شكل پنج ضلعی ایستاده‌ای است. در حقیقت ویژگی‌های این رنگ از سویی متمایل به بعد معنوی و از سویی دیگر به شكل كاربردی مادی هستند. این خصوصیت با سرخابی به‌عنوان رنگی كه به‌گونه‌ای غالب گرم است و تمایل قوی به رنگ قرمز دارد. در مجموع این شكل نمادی است از كمال و وحدت و هماهنگی جهانی.



مفاهیم رنگ‌ها در هر جایگاه:


قرمز در جایگاه نخست: طبیعت ذانی نهاد شما بیش‌تر استوار بر ریاست است تا تبعیت. شما شخصی پیش‌گام و پیش‌رو و خلاق و كلا در تمام زندگی خود فردی خوش‌مشرب و متكی‌به‌نفس هستید.
قرمز در جایگاه دوم: انتخاب قرمز در این جایگاه نشانگر آن است كه باید تلاش خود را معطوف به تهیج و تقویت و نیرو بخشیدن به خود خصوصا در جنبه‌های جسمانی كنید.
قرمز در جایگاه سوم: نیاز اصلی شما این است كه به‌گونه‌ای عملی به كار مشغول شوید اشتیاقی فراوان به عمل و فعالیت از اعماق وجودتان شعله می‌كشد گرچه انتخاب رنگ قرمز در جایگاه سوم ممكن است نشانه‌ای از فرسودگی یا تحلیل انرژی در شما باشد اما با این حال همواره آماده‌اید تا برخیزید و به راه بیفتید.

نارنجی در جایگاه نخست: شما دارای طبیعتی پرحرارت و خلق و خویی پرنشاط و نیروبخش،كلا تهیج‌پذیر هستید. تمایل مشارك با سایرین، لذت بردن از زندگی، به خرج دادن شجاعت و نشاط در رفتارتان بچشم می‌خورد
نارنجی در جایگاه دوم: آنچه شما نیاز دارید یافتن آگاهی بیشتر نسبت به ماهیت درونی وجود خویش است. افراد علاقه‌مند به نارنجی به سوی موجودیتی واحد و بهم پیوسته حركت می‌كنند.
نارنجی در جایگاه سوم: نیاز وجودی شما انجام كارهایی به شیوه‌ای سازنده است. ممكن است دلیل انتخاب رنگ نارنجی در جایگاه سوم این باشد كه دچار عقب‌نشینی درونی شده‌اید در نتیجه باید در چنین وضعیتی به جلو پیش بروید، متكی به نفس و شجاع‌تر باشید.

زرد در جایگاه نخست: این انتخاب به مفهوم آگاهی از استعدادهای خودآگاه خویش است. احتمالا از دریچه عقل و سنجش و منطق به زندگی نگاه می‌كنید و برای كسب اطلاعات دائما به ذهن خود متكی هستید. افراد علاقه‌مند به رنگ زرد معمولا از استعداد بالایی‌برای استفاده از كلمات برخوردارند.
زرد در جایگاه دوم: انتخاب رنگ زرد در چنین جایگاهی نشان دهنده آن است كه تنها نباید توجهتان را معطوف به ذهنیت خود كنید بلكه لازم است جنبه‌های جسمانی‌تان را نیز مورد لحاظ قرار دهید باید انرژی خود را بصورت عملی و خلاقانه‌ای به‌كار گیرید كه با زمان منطبق باشید.
زرد در جایگاه سوم: ممكن است برای وسعت بخشیدن به افق ذهن خود به تحصیل  در رشته‌ای خاص نیاز داشته باشید رشته تحصیلی‌تان باید كاملا مورد تاییدتان باشد.

سبز در جایگاه نخست: شما نه سلطه جویید نه مطیع، نه برون‌گرایید و نه درون‌گرا بلكه در طلب یافتن تعادل هستید و معمولا به هیچ نوع افراطی متمایل نیستید. برای افراد علاقه‌مند به رنگ سبز ارزیابی منظم نقطه‌نظرهایشان نسبت به زندگی و توجه به نیاز خود نسبت به ایجاد تغییراتی ویژه حائز اهمیت خاصی است.
سبز در جایگاه دوم: نشانگر آن است كه باید با آزردگی‌های احساسی به مقابله برخیزید. چنین آزردگی‌هایی می‌توانندموجب احساس عدم امنیت كنید و نهایتا موجب ناامیدی‌تان گردد. اكثرا رازسپاری را مشكل می‌یابید و مایلید احساسات درونی‌تان را سركوب كنید.
سبز در جایگاه سوم: شما نیاز دارید تا با افرادی كه با آنها احساس راحتی می‌كنید معاشرت داشته باشید دوستان جدیدی پیدا و با سایرین روابط هدفمندی برقرار كنید. با این كار به ارزش سودمندی خود برای دیگران پی خواهید برد.

فیروزه‌ای در جایگاه نخست: شما ذاتا از نیروی جوانی و سرزندگی خاصی برخوردارید و تخیلات و عقاید تازه‌ای را با اكثر موقعیت‌ها همراه می‌سازید معمولا ظاهری سرد و آرام بخود می‌گیرید و قادرید بخوبی با اتفاقات طاقت‌فرسا دست و پنجه نرم كنید. به واسطه دیدگاه خاصتان می‌توانید شرایط مختلف را پشت سر گذارید و هیچ واهمه‌ای را به خود نمی‌دهید.
فیروزه‌ای در جایگاه دوم: به‌خاطر حفظ موقعیت خویش باید فاصله‌ای میان خود و دیگران ایجاد كنید شاید به این دلیل كه دیگران نسبت به انرژی نیرو دهنده شما كششی حس می‌كنند و در نتیجه به حریم شخصی‌تان هجوم می‌آورند.
فیروزه‌ای در جایگاه سوم: شما می‌توانید تمامی موقعیت‌های زندگی را همچون عرصه مبارزه ببینید. رنگ فیروزه‌ای مشوق ایجاد تغییرات و خود شما نیز قادر به تشخیص آن هستید. حركت و انرژی رنگ فیروزه‌ای به مشا كمك خواهد كرد تا به مرتبه جدیدی از خودآگاهی نائل گردید.

آبی در جایگاه نخست: شما از طبیعتی ملایم، مهربان و آرام برخودارید. فرد پر سر و صدایی نیستید و به سادگی دستخوش هیجان نمی‌شوید، عمدتا شخصی منفعل و درون‌گرا بنظر می‌رسید، ماهیت وجودیتان در بعد معنوی فعال است.
آبی در جایگاه دوم: برخلاف علاقه‌مندان به رنگ قرمز كه متكی به نیروی جسمانی خود هستند، نیروی شما در سكوت و زیركی‌تان نهفته است. ظاهر آرام شما رشك و حسد تمامی افراد متعلق به طیف رنگ‌های گرم را برمی‌انگیزد. لازم است پوسته بسیار محكم سكوت درون خود را بشكنید و احساستان را بیش‌تر بروز دهید.
آبی در جایگاه سوم: در مقایسه با نقطه نظرات حقیقی و مادی و كاربردی اهمیت كمتری برای تعمق روی موضوعات معنوی عقلانی كه جزئی از طبیعت شماست قائل باشید. لازم است به روند طبیعی زندگی اعتماد داشته باشید و به كارهای به ظاهر عادی و روزمره بپردازید.

بنفش در جایگاه نخست: ماهیت ذاتی شما را نوعی خودآگاهی و هوشیاری معنوی تشكیل می‌دهد. با این حال عموما بیش از علاقه‌مندان به رنگ آبی باشیوه زندگی عملی و مادی هماهنگ هستید. ضعف‌های شخصیتی علاقه‌مندان به رنگ بنفش تیره اینست كه اكثرا باور ندارند می‌توانند به تخیلات خود جامعه عمل بپوشانند.
بنفش تیره در جایگاه دوم: شما از توانایی خاصی برای ایجاد وحدت میان چیز‌ها برخوردارید و ذاتا رهبر خلق شده‌اید و احتمال دارد روزی برسد بر قدرت تكیه بزنید. معمولا از احساس عدم امنیت رنج می‌برید كه با عزت‌نفس و مناعت طبع شما در ارتباط است.
بنفش تیره در جایگاه سوم: در اینجا بنفش تیره مشوق شماست تا از خلاقیت ذاتی خود سود جویید و دیگران را نیز در آن بسیج سازید. از ویژگی‌های خاصی در زمینه درمان برخوردارید.

سرخابی در جایگاه نخست: رافت و ملایمت و مراعات از جمله خصوصیات بنیادین شما محسوب می‌شوند. معمولا پرعاطفه و سرشار از محبت هستید. نسبت به سایرین شفقت و عشق فراوانی ابراز می‌كنید، علاقه‌مندان به سرخابی افرادی صمیمی و مشتاق به همكاری و صدیق هستند.
سرخابی در جایگاه دوم: انتخاب این رنگ در جایگاه دوم نشان می‌دهد كه باید داده‌هایتان به زندگی و ستانده‌هایتان تعادلی برقرار كنید مایلید هر كمك و حمایتی كه می‌توانند به دیگران ارائه دهید. هدف زندگی شما همان‌قدر مهم است كه كمك به دیگران سعی كنید به‌خودتان نیز توجه داشته باشید و توانایی نه گفتن را به هنگامی كه بله گفتن راحت‌تر به‌نظر می‌رسد در وجودتان تقویت كنید.
سرخابی در جایگاه سوم: شما قادرید انرژی جسمانی قرمز را با معنویت بنفش تیره تلفیق كنید و در نتیجه توازنی متناسب میان نیروهای نمادین زندگی و قدرت آسمانی پدید آورید.



فصل دوم

هشت رنگ اصلی

نخستین بار در قرن هفدهم بود كه ایزاك نیوتن به توصیف تجزیه نور پرداخت. او در طی آزمایشات خود متوجه شد كه منشور اشعه نور خورشید را به دسته‌ای از باریكه‌های رنگی تبدیل می‌كند. او ثابت كرد كه نور سفید تركیبی است از اشعه مختلف نوری كه به كمك منشور به هفت رنگ اصلی تجزیه می‌شوند. این هفت رنگ هماهنگ با هفت نت اصلی موسیقی و هفت سیاره اصلی منظومه شمسی به‌نظر می‌رسیدند.
یوهان ولف‌گانگ گوته فیلسوف و رمان‌نویس و شاعر آلمانی در سال 1810 در اثر ماندگار خود نظریه‌اش را درباره رنگ به دقت شرح داد. او شیوه نیوتن را به سبب برخورد انتزاعی و ریاضی‌وار با رنگ مورد انتقاد قرار داد. دیدگاه گوته در تشریح انرژی رنگ‌ها و تاثیر آنها بر ما به همراه مشاهدات تحلیلی نیوتن اساس نظریه معاصر رنگ‌ها را تشكیل می‌دهد. برخی از تفاوت‌های موجود میان دو شیوه گوته و نیوتن عبارتند از:


1- گوته رنگ قرمز و نیلی را از چرخه حذف و سرخابی را به آن اضافه كرد.
2- چرخه نیوتن متشكل از هفت رنك و چرخه گوته تنها شش رنگ داشت.


شیوه رنگ‌های حیات‌بخش از طیفی با هشت رنگ بهره می‌گیرد و كمك می‌كند تا مفهوم رنگ‌های مكمل بخشی از چرخه رنگ‌ها گردد. علاوه بر این مجموعه رنگ‌هایی را شامل می‌شود كه دارای تعداد مساوی از رنگ‌های‌گرم و سرد است. این چرخه شامل هشت رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز، فیروزه‌ای، آبی، بنفش تیره و سرخابی است و آنها را بعنوان هشت رنگ اصلی می‌شناسیم.

مكمل بودن: اصل مكمل بودن یكی از اصول اساسی فلسفه‌ای به نام تائوسیم محسوب می‌شود و قدمت چند هزار ساله دارد. این اصل در ستاره‌شناسی و طب چینی نقش حیاطی ایفا می‌كند. چینی‌ها معتقدند زندگی دارای دو نیروی متضاد می‌باشد كه مخالف هم عمل نمی‌كنند. این نیروها را "یین" و "یانگ" نام نهاده‌اند. یین با ویژگی‌هایی زنانه و یانگ با ویژگی‌هایی مردانه. یین باوسعت، با شب، با سرما و یانگ باتنگی، با روز، با گرما پیوستگی دارند. برای بكار بردن اصل مكمل‌ها باید تعداد زوجی از رنگ‌ها را در اختیار داشت وگرنه این اصل قابل استفاده نخواهد بود. زمانی كه دو رنگ مكمل با غلظتی مساوی در كنار یكدیگر قرار می‌گیرند قوی‌ترین تضاد رنگی ممكن را پدید می‌آورند. بسته به غلظت آنها این وضعیت می‌تواند تاثیری ملایم یا مهیج بر جای گذاردو رنگ‌هایی‌كه به حیطه یانگ تعلق دارند از جمله رنگ‌های گرم و آنهایی كه جز یین هستند رنگ‌های سرد را تشكیل می‌دهند. رنگ‌های الكتریكی ِِن هستند، با این حال درون یین عناصری از یانگ و درون یانگ عناصری از یین وجود دارد. استفاده درمانی از رنگ‌ها بدون بهره‌گیری از رنگ‌های مكمل می‌تواند خطرات جانبی و جدی به‌همراه داشته باشد.


روان‌شناسی رنگ‌ها:


شواهد علمی بیانگر این نكته است كه نور منعكس شده از رنگ‌ها پس از ورود به چشم از طریق غدد هیپوتا‌موس و هیپوفیز مستقیما بر مركز احساست ما تاثیر می‌گذارد. نمی‌توان منكر این واقعیت شد كه هر یك از ما به شیوه خاص خود نسبت به رنگ‌ها واكنش نشان می‌دهد، به تجربه دیده‌ایم كه افراد بر حسب چند عامل مهم جذب رنگ‌های بخصوصی می‌شوند.
انتخاب آنها ممكن است متكی به شخصیت خاص هر یك، شرایط زندگی،‌آرزوهای‌درونی یا جریانات فكری عمیق یا شاید آگاهانه هر كدام از آنها باشد. افراد الزاما رنگ را به دلایل سودمندی آنها برنمی‌گزینند. بلكه علاقه شخصی منجر به برگزیدن رنگ‌های خاص می‌شود.


چگونگی تاثیر هشت رنگ اصلی بر سلامتی افراد:


هر یك از هشت رنگ اصلی  بر جنبه‌های مختلف احساسی، ذهنی و جسمانی تاثیر می‌گذارند.

نماد یین و یانگ


خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ قرمز (رنگ مكمل فیروزه‌ای)
جنبه‌های تعالی‌بخش: قرمز نخستین رنگ طیف رنگ‌ها، از انگیزه‌های درونی و برونی، اراده و جدیت سخن می‌گوید. در مقایسه با سایر رنگ‌ها از انرژی عمده‌ای برخوردار است. پشتكار،‌ قدرت، استقامت و نیروی جسمانی از ویژگی‌های این رنگ محسوب می‌شود.
جنبه‌های حقارت‌آور: گستاخی‌ و بی‌ادبی، نخراشیدگی در رفتار، لجاجت، وحشیگری و ایجاد خطر از جمله مواردی هستند كه در اینجا احتمال بروز آنها وجود دارد.
تاثیرات جسمانی رنگ قرمز: قرمز رنگی گرم و برون‌گرا است. این رنگ به كمك مكانیسمی طبیعی سبب برانگیختن انرژی و نیروی حیات می‌شود. ترشح آردنالین را موجب می‌گردد، باعث تولید هموگلوبین برای گلبول‌های جدید خون می‌شود. سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش دمای بدن و تحریك سیستم عصبی می‌گردد.

خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ نارنجی (رنگ مكمل آبی)


جنبه‌های تعالی‌بخش: رنگ نارنجی مانند رنگ قرمز نشانگی خصوصیاتی چون اجتماعی و متكی‌به‌نفس بودن است اما در مقایسه با قرمز از ویژگی سازنده‌تری برخوردار است. انعكاس‌دهنده اشتیاق همراه با سرزندگی و نشاط ذاتی است.
جنبه‌های‌ حقارت‌آور: تاثیرات منفی رنگ نارنجی می‌تواند منجر به تحكم و سلطه‌جویی گردد. خصوصیات منفی رنگ نارنجی عبارتند از فقدان شادی،‌حالت مالیخولیایی و در بدترین شكل ممكن است كه به صورت از دست دادن حیات و یآس و تباهی بروز كند.
تاثیرات جسمانی: انرژی این رنگ دارای شباهت‌های بنیادین با انرژی‌های قرمز و زرد است. بر روی خون و گردش آن در بدن و نیز سیستم‌های ذهنی، عصبی و تنفسی تاثیر می‌گذارد. به مراحل جذب و پخش مواد غذایی‌ كمك می‌كند. نارنجی رنگ كلسیم است و استفاده از آن برای مادران بارداری كه مایل به داشتن شیر هستند توصیه می‌شود. از این رنگ در درمان بیماری‌های مربوط به طحال و كلیه بهره می‌گیرند. در مداوای یبوست نیز تاثیر بسزایی است، به عملكرد كبد هم كمك می‌كند.

خصوصیات ذهنی و احساسی زرد (رنگ مكمل بنفش تیره)

جنبه‌های تعالی‌بخش: رنگی است كه بیشترین شباهت را با خورشید داراست. با حضورش امیدواری و این حس كه همه چیز به خیر و خوشی سپری می‌شود بر خود ما مستولی می‌گردد. عقل و منطق از آن سرچشمه می‌گیرد.
جنبه‌های‌حقارت‌آور: فوق‌العاده ویرانگر است این مجموعه از خصوصیات رنگ زرد مواردی را چون حیله‌گری، گمراهی، رفتارهای توام با سیاست ، حسابگری، بدخواهی و بدترین شكل آن ممكن است افسردگی و بدبینی عمیق باشد.
تاثیرات جسمانی: رنگ زرد موجب تقویت سیستم عصبی و ماهیچه‌ها از جمله قلب و گردش بهتر خون در بدن می‌گردد، به افزایش فعالیت‌های مختلف بدن همچون عملكرد كبد، كیسه صفرا و جریان صفرا كمك می‌كند. با وجود آنكه زرد باعث تحریك مغز و قوه فكری می‌شود، اما استفاده از آن برای افراد مبتلا به بیماری‌های ذهنی یا اختلالات روانی به هیچوجه توصیه نمی گردد.

خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ سبز (مكمل سرخابی)


جنبه‌های تعالی‌بخش: انرژی رنگ سبز روحیه‌ای سازگار همراه با سخاوتمندی‌و همیاری‌ را نمایان می‌سازد. این رنگ نقش چراغ سبزی را برای تجدید نیروی حیات ایفا می‌كند و در عالیترین شكل خود انعكاس‌دهنده تكامل روحی است.
جنبه‌های حقارت‌آور: بی‌تفاوتی و عدم امنیت برخی‌از خصوصیات منفی رنگ سبز هستند. رنگ سبز دربدترین شكل ممكن است تنبلی،‌ ركورد و نهایتا از دست دادن وضعیت طبیعی احساسی و روحی را موجب گردد.
تاثیرات جسمانی: برای سیستم عصبی خودكار مفید و در زمینه درمان‌های كلی ایجاد تعادل و تجدید ساخت سلول‌ها موثر است. همچنین بدن را در دفع مواد سمی‌ یاری می‌كند. ار تاثیرات آرام‌بخش و تشكیل‌دهنده‌ای برخوردار است.

خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ فیروزه‌ای (مكمل قرمز):

جنبه‌های تعالی‌بخش: رنگ فیروزه‌ای از سرزندگی و تحركی دائمی برخوردار است كه تحت هیچ شرایطی سلطه‌جو و تجاوزگر نیست. رنگ فیروزه‌ای خالص واهمه‌آورنده لازم برای دگرگونی و تحول روحانی در بالاترین سطح است.
جنبه‌های حقارت‌آور: انزوا، گوشه‌گیری همراه با احساس خلاء، مغشوش بودن جنبه‌های احساسی و روحی و ذهنی از جمله خصوصیات پیشرفته‌تر این رنگ است.
تاثیرات جسمانی: این رنگ از تركیبی از رنگ‌های آبی و سبز می‌باشد كه فوق‌العاده سرد، آرامش‌دهنده و نیروبخش است كه در بهبود مشكلاتی چون سردرد، ورم‌ها، بریدگی‌ها، كوفتگی‌ها و سوختگی‌ها موثر است. استفاده از این رنگ را برای افرادی كه دچار رخوت و كم‌كاری هستند توصیه نمی‌كنیم.

خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ آبی ( رنگ مكمل نارنجی)
جنبه‌های تعالی‌بخش: آبی نشانه‌ای است از ورود به مرزهای ژرف‌تر روح، تمدد اعصاب و احساسات التیام‌بخشی را همراه دارد.
جنبه‌های حقارت‌آور: شك و بی‌اعتقادی و نبود درایت كافی از جمله خصوصیات منفی این رنگ هستند.
تاثیرات جسمانی: از خصوصیاتی آرام‌بخش و تسكین‌دهنده برخوردار است. خنثی كننده اثرات منفی رنگ قرمز است. بسیاری از مشكلات مربوط به چشم‌ها را مانند نزدیك‌بینی، آب مروارید و هراس از نور را می‌توان به یاری رنگ آبی مداوا كرد.

خصوصیات ذهنی و احساسی رنگ بنفش تیره (مكمل رنگ زرد)
چنبه‌های تعالی‌بخش: تركیبی است از رنگ‌های آبی و قرمز، خصوصیاتی را چون وقار، اصالت و غزت‌نفس را منعكس می‌كند. رنگ مجلل و سلطنتی است. استعدادهای هنری و بردباری با رنگ بنفش پیوندی نزدیك دارند.
جنبه‌های حقارت‌آور: فراموش‌كاری و ناشكیبایی از جمله خصوصیات منفی این رنگ هستند. سهل‌انگاری، عدم رعایت احترام زیاده‌طلبی همه ناشی از استفاده نادرست از انرژی این رنگ است.
تاثیرات جسمانی: بنفش تیره به تمام غدد یا فعالیت‌های هورمونی توازن می‌بخشد چرا كه با عملكرد غدد هیپوفیز در پایه مغز در ارتباط است. به‌عنوان تصفیه كننده خون و در كمك به ساخت گلبول‌های سفید خون نقش ارزشمندی ایفا می‌كند.

خصوصیات ذهنی و احساسی سرخابی (مكمل سبز)
جنبه‌های تعالی‌بخش: سرخابی اصیل‌ترین رنگ میان رنگ‌ها است و موجب می‌شود تا آرزوها به تحقق بپیوندند. ایثار، تكریم، قدرشناسی و تلاش برای بیان آرمان‌ها به صورت خالصترین شكل آن از جمله خصوصیات این رنگ هستند.
جنبه‌های حقارت‌آور: نخوت، تكبر و نهایتا انزوا جنبه‌های منفی این رنگ هستند.
تاثیرات جسمانی: این رنگ میزان گردش خون مغز را افزایش می‌دهد و سبب تحریك سیستم عصبی خودكار می‌شود. انرژی این رنگ ملایم آرامش‌بخش و حمایت‌گراست. باعث عمیق‌تر شدن تنفس، فعال گشتن غده‌های فوق كلیوی و كلیه‌ها می‌شود و به‌عنوان مدر نیز می‌توان از آن استفاده كرد.

فصل سوم :رنگ‌های هاله شما

دراین فصل به بحث در مورد لایه‌های غیر قابل رویتی می‌پردازیم كه جسم مادی ما را برگرفته‌اند. این محدوده الكترومغناطیسی را هاله نامیده‌اند كه در عین حال هم متشكل از رنگ‌های قابل مشاهده است و هم دامنه وسیعی ار انرژی رنگ‌ها تنها بیانگر شیوه تفكر، احساس و عملكرد ما نیست بلكه تاثیر محیط بیرون را نیز كه سبب بال رفتن یا كاهش روحیه ما می‌شود منعكس می‌سازد. هاله انسان همچون آنتنی عمل می‌كند و قادر به دریافت و ارسال پیام است.


تمرین‌هایی برای حس انرژی‌های غیرقابل رویت خود:

1- به حال نشسته یا ایستاده در وضعیت راحتی قرار بگیرید.
2- دست را فاصله 30 سانتیمتری از یكدیگر قرار بگیرید. به مدت يك دقیقه بطور طبیعی نفس بكشید.
3- به‌ آهستگی دست‌ها را بهم نزدیك كنید تا فاصله 15 یا 16 سانتیمتر و لحظه‌ای مكث كنید.
4- حال به‌ارامی دست را از هم دور كنید تا فاصله 25 یا 27 سانتیمتری ئ مكث كنید. فاصله میان آنها را كم و زیاد كنید و به احساس خود در این زمان توجه كنید.
5- اكنون دست‌هایتان را بهم نزدیك كنید و در فاصله 3 سانتیمتری نگاه دارید و به احساس هود در این لحظه توجه كنید.
ساختار و عملكرد هاله: یكی از عملكردهای اصلی هاله عبارت است از جذب نور سفید از جو و تجزیه آن به انرژی‌های رنگی تشكیل‌دهنده آن. هاله از سه لایه اصلی تشكیل شده كه به بیرون از بدن بسط یافته‌اند و سه عملكرد عمده را بر عهده دارند: حمایت، جذب و برقراری ارتباط.


لایه اثیری:
نخستین بخش انرژی كه به درون جسم نفوذ می‌كند لایه اثیری نام دارد و گاهی اوقات به جسم «همتا» اطلاق می‌شود. اكثرا به صورت تابشی از نوری آبی یا نقره‌ای دیده می‌شود كه از نواحی سر و شانه منتشر می‌گردد.
لایه روانی:
این لایه تقریبا در فاصله یك متری تا یك متر و بیست سانتیمتری جسم ما واقع است. در مقایسه با لایه اثیری دارای غلظت كمتر و در نتیجه تحرك بیشتری است. این لایه پل ارتباطی میان ما و ترس‌ها، امیدها و آرزوهای ماست
لایه ذهنی:
سومین بخش هاله لایه ذهنی، هاله معنوی خوانده می‌شود. از طریق این لایه است كه می‌توانیم از لحاظ معنوی باسایر موجودات یا ارواح و با جهانی عظیم‌تر از دنیای خود ارتباط برقرار سازیم.


سیستم چاكرا:


در هر سطح از هاله هشت مركز اصلی وجود دارد كه ارتعاشات رنگی را جذب می‌كنند و به دور كل سیستم به گردش درمی‌آورند. این بخش‌ها مركز نیرو هستند و آنها را تحت عنوان چاكرا می‌شناسند. هر چاكرا سایر چاكراها را تحلیل و تفسیر می‌كند وهمگی در داخل بدن و در فاصله‌های موجود در طول ستون فقرات بهم متصلند. هر یك از این هشت چاكرا با فركانس یك رنگ خاص و یا بخش ویژه‌ای از بدن در ارتباط است.


چاكرای پایه- قرمز

 این چاكرا در انتهای ستون مهره‌ها در مركز غدد جنسی یا دنبالچه‌ای واقع است. بر اساس عقیده رایج این چاكرا با جایگاه انرژی حیات‌بخش زندگی در ارتباط است. این چاكرا به كمك رنگ قرمز به نحوه بروز احساسات نظارت دارد.


چاكرای طحالی- نارنجی

در بخش كوچكی از پشت نزدیك به منطقه كلیه‌ها و غدد فوق كلیوی یا مركز طحالی در ارتباط است. با جذب مواد مغذی خوراكی‌ها و انرژی حاصل از محبت و تماس‌های پرصمیمیت جسمانی با سایرین به بدن نیرو می‌بخشد. انرژی این چاكرا با رنگ نارنجی پیوند نزدیكی دارد، رنگی كه مشوق شادی و تفریح و سرزندگی است.


چاكرای شبكه خورشیدی- زرد

میان ناف و قفسه سینه واقع است. با سیستم ارادی، لوزالمعده و كبد در ارتباط است. چاكرای شبكه خورشیدی با رنگ زرد مرتبط است. از لحاظ جسمانی بر روی اعصاب تاثیر محركی بر جای می‌گذارد. چاكرای زرد با توانایی ما در درك مطلب مرتبط است.


چاكرای قلبی- سبز

 با قلب و جریان خون در ارتباط است. بروز مشكلاتی مربوط به قلب خون و قفسه سینه با عدم تعادل این چاكرا رابطه دارد. نمود چاكرای سبز در سطح ذهنی این حقیقت را منعكس می‌سازد كه از هر آنچه زندگی به ما ارزانی داشته نهایت لذت را ببریم.


چاكرای تیموسی- فیروزه‌ای

: این چاكرا بین شانه‌ها واقع شده است. تیموس بخشی از بدن است كه آن‌چنان كه باید مورد توجه علم پزشكی قرار نگرفته است. نمود جنبه‌های مثبت آن موجب می‌شود تا بخوبی بتوانیم خود را با شرایط وفق دهیم. نمود ذهنی چاكرای فیروزه‌ای بسیار مثبت است و موجب می‌شود تا چشم به آینده داشته باشیم.


چاكرای تیروئیدی- آبی

 در بخش پایینی و جلو گردن واقع است و با غدد تیروئید و پاراتیروئید در ارتباط است. فعالیت این چاكرا به هنگام عملكرد طبیعی توانایی ما را در ابراز احساساتمان از طریق صوت تحت كنترل خود دارد. جنبه‌های مثبت و ذهنی چاكرای آبی به شكل آگاهی‌های معنوی و علاقه به ویژگی‌های بهتر زندگی نمایان می‌شود.


چاكرای پیشانی- چشم سوم- بنفش تیره

 این چاكرا با غدد هیپوفیز مرتبط است و در پایه مغز قرار دارد. نمود احساسی این چاكرا با غرور و حس احترام به خود در ارتباط است. تحت تاثیر كاركرد طبیعی این چاكرا از لحاظ ذهنی شخصی در اكثر اوقات تفكراتی انتزاعی همراه با تمایل به آینده‌گرایی از خود بروز می‌دهد.


چاكرای تاجی- سرخابی

 در ناحیه فرق سر قرار دارد و با عملكرد مغز و غده صنوبری پیوند نزدیكی دارد و با سایر چاكراها درارتباط است. از لحاظ احساسی به فرد امكان می‌دهد تا عشق و شفقت فراوانی نسبت به سایرین ابراز كند و عملكرد مثبت این چاكرا از لحاظ ذهنی با معنویت، خودآگاهی و مرتبه كمال فرد در ارتباط است.


متعادل ساختن چاكرا

در صورت كاهش یا افزایش انرژی هر رنگ در چاكراها می‌توان با بهره گرفتن از رنگ‌هایی مناسب متعادل گذشته را به آنها بازگرداند. مثالی عملی كه در این زمینه می‌توان عنوان كرد ابتلا به گلودرد و سرفه است. در آین وضعیت، آبی، رنگی است كه استفاده مرتب از آن را پیشنهاد می‌كنیم. این رنگ موجب تقویت چاكرای تیروئیدی و بخش مربوط به آن، گلو و پشت گردن می‌شود.


فصل چهارم: تاریخچه رنگ


رنگ و نور همواره بخشی اساسی از حیات ما بر روی كره خاكی بوده‌اند. انسان ماقبل تاریخ با مشاهده دگرگونی رنگ‌های طبیعت خیلی زود به اهمیت رنگ‌ها پی برد. رنگ بدن و شیوه خود‌آرایی، نشانگر هویت و تعلق هر فرد به جامعه‌ای خاص بود.


استفاده از رنگ در درمان بیماری‌ها به شیوه‌های كهن و سنتی:

در روزگاران قدیم، مصریان، بابلی‌ها، آشوری‌ها به‌گونه‌ای گسترده در فن آفتاب‌درمانی خود از خاصیت درمانی‌رنگ‌ها بهره می‌گرفتند. آنها به خواص درمانی اشعه خورشید پی برده بودند، علاوه بر این به اهمیت و مفهوم نورهای بازتبیده شده از بلورها و جواهراتی پی برده بودند كه از دل زمین پیدا می‌كردند. خرده‌های طلا و مروارید برای مداوای رماتیسم و برونشیت و صرع، خرده‌های زمرد برای بهبود دیابت و خرده‌های یاقوت برای رفع ناخوشی‌های قلبی و مغزی بكار می‌رفتند.


رنگ‌های حیات‌بخش و شیوه بررسی افراد در برابر رنگ‌ها:

با توسعه بخشیدن به شیوه بررسی عكس‌العمل افراد در برابر رنگ‌ها توانستیم شیوه كارآمدی را در این زمینه عرضه كنیم. ما بر این باوریم كه رنگ درمانی اساسا با هر دو جنبه جسمانی و روانی فرد مرتبط است. در مداوای بیماری‌ها احساسات همان‌قدر دخیل هستند كه جسم و روح و ذهن دخیلند.
مشاوره رنگی بخش لاینفك رنگ درمانی به شمار می‌رود و لازم است منفعت‌های بلندمدت آن را كه به اشخاص كمك می‌كند تا همه چیز را هدفمندتر ببینند و با اعتماد و احترام‌به‌نفس بیشتری به زندگی ادامه دهند مورد امعان نظر قرار داد.

فصل پنجم: رنگ لباس‌ها


لباس‌ها به ما امكان می‌دهند تا از طریق انتخاب رنگ آنها احساساتمان را بروز دهیم. لباس‌ها مانند فیلترهایی رنگ عمل می‌كنند كه سطح بدن را می‌پوشانند و مقدار و كیفیت انرژی رنگی و نوری را كه جذب بدن مادی و غیرمادی ما می‌شوند تعیین و تنظیم می‌كنند. رنگ لباس افراد مبین اطلاعات زیادی راجع به آنهاست.


تاثیرات روان‌شناختی رنگ لباس‌ها:


قرمز: پوشیدن لباسی به رنگ قرمز ممكن است نشان دهد كه مایل هستیم فردی مشتاق، دارای احساساتی قوی، نیرومند و پرانرژی جلوه كنیم.


نارنجی: رنگی پرانرژی و برانگیزننده‌ای است. پوشیدن لباسی به رنگ نارنجی نمایانگر شجاعت و ماجراجویی فردی می‌باشد.


زرد: این رنگ را غالبا روشنفكران، افراد با پشتكار  و آنهایی بر تن می‌كنند كه مایلند مصدر حكومت و قدرت قرار گیرند.


سبز: لباس‌های سبز رنگ نشانگر افرادی است كه دارای تمایلات سنت‌گرایانه هستند آنانی كه مایلند به اصولی درست و پرهیزكارانه بچسبند و ترجیح می‌دهند در میان جمع متفاوت و انگشت‌نما نباشند.


فیروزه‌ای: پوشیدن لباس‌هایی به این رنگ سبب جلب توجه و علاقه مردم می‌شود. این رنگ كمك می‌كند تا افكار و احساساتی روشن و واضح داشته باشیم.


آبی: بر تن كردن لباس‌هایی به رنگ آبی می‌توانند نشانه‌ای از معنویت و نظم باشد. شخصی كه از این رنگ برای لباس استفاده می‌كند احتمالا برای صداقت و وفاداری انرژی زیادی قائل است.


بنفش تیره: پوشیدن این رنگ به فرد احساساتی چون احترام‌به‌خود، وقار و عزت‌نفس می‌بخشد. بنفش تیره رنگی است كه كشیش‌های كاتولیك بر تن می‌كنند تا نشانگر تقوی‌و فروتنی باشد.


سرخابی: پوشیدن این رنگ احساساتی را چون ملایمت، ملاطفت، مهربانی، عطوفت، عشق و صحبت در فرد بوجود می‌آورد.


سیاه: در بیشتر جوامع سیاه رنگ عزا، اندوه و ماتم است. غالبا افرادی این رنگ را بر تن می‌كنند كه جامعه را مردود و با معیارهای آن سر ستیز دارند. این رنگ را تجار، پلیس‌ها و كشیشان بر تن می‌كنند تا نشانگی قدرت و اقتدار آنها باشد.


سفید: پوشیدن لباس‌هایی به این رنگ همواره بر پاكیزگی و پاكدامنی و معصومیت دلالت دارد. سفید رنگ بی‌طرفی است. امكان دارد پوشیدن این رنگ برای خنك نگاه‌داشتن خود در مقابل گرمای خورشید باشد.


قهوه‌ای: افراد علاقه‌مند به این رنگ قادر به حل مشكلات بزرگ هستند و می‌توانند در زمانی كوتاه و به سادگی از عهده مسائل بغرنج برآیند. چنین كسانی به‌هیچ‌وجه افراد یاوه‌گو یا مهمی نیستند.


رنگ لباس‌ها:


رنگ‌ها را می‌توان یكی‌ از ویژگی‌های اسای شیوه پوشیدن لباس دانست و باید مبین طبیعت وجودی ما باشند هنگامیكه آنها با رنگ‌های طبیعت ذاتی ما همگون باشند. در مقایسه با زمانی كه تضادی در این زمینه وجود دارد، اتكا و اطمینان‌به‌نفس بیشتری در خود احساس می‌كنیم.
اگر می‌خواهید رنگ‌هایی بر تن كنید كه مكمل رنگ‌های طبیعیتان باشند، لازم است در وهله اول به رنگ چشم‌ها و  و پوست خود نگاهی بندازید. كك و مك و لكه‌های قرمز پوست‌ها  ی سفید و چین و شكن‌های پوست با پوشیدن رنگ‌های نامناسب بیشتر نمود می‌كنند. از سوی دیگر رنگ مناسب پوست را صاف‌تر، روشن‌تر، باطراوت‌تر، چشم‌ها پرفروغ و درشت‌تر دیده می‌شوند.


تعیین رنگ‌های ذاتی افراد:
برای آنكه بتوانید فصل و مناسب‌ترین رنگ‌هی خود را بیابید باید به پوستتان (بدون آرایش) خوب نگاه كنید. چشم‌ها و موها نیز در این زمینه عوامل تعییت كننده‌ای هستند. سه نوع رنگدانه تحت عناوین ملانین (قهوه‌ای)، هموگلوبین (قرمز) و كاروتن (زرد) تعیین كننده رنگ پوست افراد هستند. این رنگدانه‌ها به میزان گوناگون تركیب می‌شوند و رنگ خاص پوست هر شخص را معین می‌كنند. رنگ پوست یا دارای زمینه‌ای گرم (بهار و پاییز) یا زمینه‌ای سرد است (زمستان و تابستان).

زمستان: رنگ پوست غالب مردم. بسیاری افرادی كه به این گروه تعلق دارند، دارای پوستی به رنگ نخودی مایل يه خاكستری هستند كه این رنگ از تیره تا روشن متغیر است.
مو: افراد زمستانی غالبا دارای موهای تیره هستند كه سیاه و قهوه‌ای متوسط تا تیره متغیرند.
چشم‌ها: در رنگ چشمان افراد زمستانی تضادی قوی میان سفیدی چشم و رنگ عنبیه وجود دارد. چشمان زمستانی اكثرا ژرف و شفاف هستند.

تابستان: مرمان تابستانی در مقایسه با زمستان‌ها دارای رنگ‌های ملایم‌تر و كم‌رنگ‌تری هستند.
مو: افراد تابستانی اكثرا دارای موهای بلوند هستند.
چشم‌ها: معمولا چشمان افراد تابستانی آبی كدر، آبی- خاكستری و میشی ملایم است.

بهار: افراد بهاری دارای پوستی عاجی رنگ، صورتی، هلویی یا نخودی مایل به طلایی هستند.
مو: داشتن موی بلوندی كه غالبا با گذر سال‌های جوانی به ‌تیرگی بگراید. از جمله خصوصیات افراد بهاری محسوب می‌شود.
چشم: متعارف‌ترین رنگ‌های چشم افراد بهاری عبارتند از آبی، سبز یا تركیبی از آبی و سبز (یشمی)، فیروزه‌ای یا دریایی یا خاكستری- آبی كه بین تیره یا روشن متغیرند.

پاییز: رنگ پوست افراد پاییزی غالبا دارای نه مایه‌ای از زرد مایل طلایی است.
مو: رنگ موی‌ افراد پاییزی بین قهوه‌ای مایل به سرخ تا مسی می‌باشد.
چشم‌ها: چشمان این افراد به رنگ قهوه‌ای تیره یا میشی است.


شخصیت، رنگ‌ها و فصل‌ها:

شخصیت زمستانی: در فصل زمستان همه‌جا رنگ‌هایی گیرا و تضادهایی چشم‌گیر خودنمایی می‌كند. هیئت عریان و سیاه درختان كه بر زمینه سفید برف تاثیری نیرومند برجای گذارد مثالی است از شخصیت افراد زمستانی، این ویژگی خصوصیتی است كه چنین افرادی را در میان جمع از سایرین متمایز می‌سازد. زمستانی‌ها افرادی باهوش و رهبران خوبی هستند و كارها را به شكلی مطلوب سر و سامان می‌بخشند.
شخصیت تابستانی: افراد تابستانی با نور ملایم و عالم‌تاب این فصل پیوندی نزدیك دارند. آنها اكثرا اشخاص موقر و ملایمی هستند. غالبا اشخاص كمال‌جو با خصوصیاتی آرامش‌دهنده و اطمینان‌خاطر هستند. تابستانی‌‌ها اشخاص محافظه‌كار والدینی خوب و پرمحبت و باكفایت هستند.
شخصیت بهاری: رنگ‌های اصلی این فصل بازتاب دهنده شخصیت افرادی است كه سرزنده و بانشاط و شاداب‌اند. بهاری‌ها افرادی مثبت، خوش‌بین و انعكاس دهنده انرژی‌های شكوفا كننده بی‌حدو حصر فصل تجدید حیات طبیعت هستند.
شخصیت پاییزی: به سبب دگرگونی و برگ‌ریزان در این فصل. پاییزی‌ها افرادی مستقل و اهل عمل هستند. این گروه افرادی غیرقابل پیش‌بینی اما ذاتا با محبت، مهربان، دوست‌داشتنی و همیشه رهبران موفقی هستند.

انواع رنگ‌های هر فصل:


هر فصل چهار دسته رنگ را شامل می‌شود.


1- رنگ‌های خنثی: فصل‌های سرد زمستانی و تابستان دارای ته‌رنگی از آبی، خاكستری با غلظت‌های مختلف هستند و فصل‌های گرم، بهار و پاییز این ته رنگ بیشتر نخودی یا قهوه‌ای با غلظت گوناگون می‌باشند. رنگ‌های خنثی عبارتند از: سفید، نخودی، قهوه‌ای، خاكستری، سیاه، آبی اقیانوسی. رنگ‌های خنثی باعث نمود و جلوه‌گری سایر رنگ‌های لباس می‌شوند و می‌توان آنها را به‌عنوان رنگ‌های پایه نیز بر تن كرد.


2- رنگ‌های پایه: در هر فصل مشتمل بر انواع خاصی از قرمز، آبی، سبز و صورتی است. ویژگی خاص رنگ پایه اینست كه به چهره رنگ می‌بخشند و بین اكثر مردم از محبوبیت زیادی برخوردارند.


3- رنگ‌های درخشان: شكل غلیظ‌تر قرمز، آبی، سبز و صورتی هستند. بهترین طریقه استفاده از این رنگ پوشیدن آنها همراه با زمینه تیره رنگی است. این رنگ برای تهیه انواع پوشاك ورزشی، پوشیدن كنار ساحل و وسایل جانبی لباس‌ها مناسب می‌باشد.
4- رنگ‌های كمرنگ: این گروه رنگ‌های ملایم و ملیح و كمرنگی هستند كه استفاده از آنها در بلوز، لباس‌ها، روسرها یا دستمال‌ها با تاثیر مطبوعی همراه است.

رنگ‌های زمستانی: رنگ‌های زمستانی دارای ته رنگی آبی (متعلق به گروه‌های رنگ‌های پایه) هستند. این گروه رنگ‌های گیرا و تند و شادابی را شامل می‌شود. رنگ‌هایی كه افراد زمستانی باید از آنها پرهیز كنند عبارتند ازك گلبهی، نارنجی مایل به طلایی و رنگ‌هایی كه زمینه زرد رنگ دارند.
رنگ‌های تابستانی: همه رنگ‌های تابستانی دارای‌ ته رنگی از سبز و آبی  هستند. رنگ‌های ملایم خاموش و كدر مناسب‌ترین رنگ‌ها برای افراد تابستانی به شمار می‌روند. افراد تابستانی باید از رنگ‌های سیاه و سفید خالص پرهیز كنند چرا كه بر پوست آنها ناهنجار و زننده به‌نظر می‌رسند.
رنگ‌های بهاری: رنگ‌های بهاری شفاف، باطراوت و گیرا هستند. زرد گرم، ته رنگ غالب این گروه را تشكیل می‌دهد. افراد بهاری عبارتند از رنگ شتری و صورتی پررنگ.
رنگ‌های پاییزی: در همه رنگ‌های پاییزی ته رنگی زرد- طلایی به چشم می‌خورد كه بازتاب دنده رنگ‌های فصل پاییز است. افراد پاییزی بطور معمول باید از پوشیدن لباس‌هایی به رنگ سیاه و رنگ‌هایی با رنگ‌مایه آبی اجتناب كنند. قهوه‌ای مایل به قرمز و قهوه‌ای دو رنگ كلیدی این عده بشمار می‌رود.



لباس‌ها و عكس‌العمل‌ها نسبت به رنگ‌ها:


استفاده از رنگ‌ها در پوشاك و توجه به تاثیرات تزئینی آنها نه تنها كاربردی بلكه لذت‌بخش‌تر نیز هست و موجب تماس مداوم انرژی رنگ‌ها با زندگی هر روزه ما می‌شود. بهره گرفتن از رنگ یا رنگ‌های مورد نیاز در پوشاك گامی مثبت است برای دخیل كردن رنگ‌ها در زندگیمان و البته به شكل موقت چرا كه هر روز لباس‌های خود را عوض می‌كنیم. استفاده از رنگ‌ها از طریق البسه آن‌قدر نیرومند نیست كه بتواند نتایج سودمند بلندمدتی برجای گذارد اما می‌توانند مكملی باشد برای روش‌های پیشرفته‌تر رنگ درمانی.


فصل ششم: رنگ‌های داخلی


اهمیت رنگ‌های مكان‌های داخلی و نفوذ آنها بر ما زمانی روشن می شود كه به این واقعیت توجه كنیم كه تقریبا بطور متوسط دو سوم وقتمان را در محیط‌های بسته سپری می‌كنیم. رنگ یكی از عوامل اصلی تعیین كننده سبك و سیاقی است كه بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می‌كنیم. رنگ بیش از هر عامل مستقل دیگر می‌تواند فضای كسالت‌بار و یكنواخت اطراف را به مكانی روح‌بخش مبدل سازد. تزئینات داخلی یك اتاق با دو مورد اصلی در ارتباط است:


1- توجه به خود اتاق

2- تمركز بر رنگ‌هایی كه بكار می‌گیرید.


این دو آشكارا در اصطحکاک  با یكدیگر قرار دارند.
 


تهیه الگوی انتخاب رنگ:


نخستین نكته‌ای كه باید هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید شخصیت خود شماست. تصور كنید می‌خواهید اتاقی را با رنگ‌هایی قوی، درخشان و برانگیزاننده رنگ‌آمیزی كنیدو در این جا قرمز، سرخابی، نارنجی و زرد اثر دلخواه شما را دارا خواهند بود. اگر خواهان محیطی آرام‌تر، راحت‌تر و ساكت‌تر باشید، رنگ‌های سبز، فیروزه‌ای، بنفش تیره و آبی فراهم‌آورنده چنین فضایی هستند.

اصطلاحات مربوط به رنگ‌ها:


رنگ‌های اصلی: در فیزیك نور، موضوع اساسی مورد بحث را نور تشكیل می‌دهد و در آن از تركیب سه رنگ اصلی، رنگ سفید به‌دست می‌آید. سه رنگ اصلی عبارتند از: قرمز ، آبی- بنش تیره و سبز. در فیزیك رنگ‌ها از تركیب رنگ‌های اصلی افزایشی بة دست می‌آید. شیمی رنگ‌ها با تركیب رنگی و رنگدانه‌ها در ارتباط است. در اینجا سه رنگ اصلی عبارتند از قرمز و زرد و آبی با تركیب این رنگ‌ها به صور مختلف با هم،‌ رنگ‌های دیگر بدست می‌آید.


رنگمایه: رنگمایه خصوصیتی از هر رنگ است كه آن را از سایر رنگ‌ها متمایز می سازد. این ویژگی باعث تفاوت قرمز با آبی، زرد با سبز، نارنجی با سرخابی می‌شود.


رنگ‌های سیاه آمیخته: رنگ‌های سیاه آمیخته و سایه‌ها سبب متفاوت نمودن رنگ می‌شوند و موجب می‌گردند تا تیره‌تر به چشم بیایند. با تركیب هر رنگ با سیاه می‌توان یك رنگ سیاه آمیخته ایجاد كرد.


رنگ‌های سفید آمیخته: افزودن رنگ سفید به رنگ‌ها موجب تغییر و روشن‌تر به‌نظ رسیدن آنها می‌شود. رنگ‌هایی كه در ساختمان آنها رنگ سیاه یا خاكستری به‌كار نرفته باشد از جمله رنگ‌های سفید آمیخته محسوب می‌شود و اكثرا از آنها به‌عنوان رنگ‌هایی زنده یاد می‌كنند.


پرده‌ی رنگ: غلظت رنگ‌ها تنها به كیفیت تیرگی یا روشنی آنها بستگی ندارد بلكه به پرده رنگ آن نیز وابسته است.


پرده رنگ را می‌توان چنین توصیف كرد: سفید آمیخته‌ای كه با سیاه یا سیاه آمیخته‌ای كه با مقدار مشخصی سفید همراه باشد. اكثر رنگ‌هایی را كه دارای خاكستری نیز باشند رنگ‌های پرده رنگی می‌نامند.


سیاه: جذب نور یكی از ویژگی‌های طبیعی رنگ سیاه بشمار می‌رود به همین جهت استفاده از این رنگ موثرترین شیوه برای كوچكتر نشان دادن محیط است. سیاه دارای انرژی غلیظ و سنگرنی است. زندگی كردن با آن همیشه آسان نیست.


سفید: عملكرد رنگ سفید كاملا متضاد با رنگ سیاه است. چرا كه باعث بازتاب نور و بزرگتر جلوه كردن مكان می‌شود. با این حال اگر محیط پیرامون تماما به رنگ سفید باشد ممكن است فضایی سرو و خشن بیابد.


خاكستری: نشان دهنده وجود تعادل میان سفید و سیاه است. این رنگ نمایانگر احتیاط و در بردارنده نوعی انرژی رنگی تیره و كدر است.


قهوه‌ای: نشانگر رنگ زمین و با دو ویژگی استحكام و استواری در ارتباط است. این رنگ منعكس كننده امنیت، اتكا و اعتماد‌به‌نفس است.


سقف‌ها، دیوارها و كف اتاق‌ها:


بهتر است سقف‌ها رنگ روشن‌تری در مقایسه با رنگ سایر بخش‌های اتاق انتخاب كنید. رنگ‌های رایج برای سقف‌ها عبارتند از سفید یا سفید مایل به خاكستری یا زرد.


رنگ‌های رایجی كه برای دیوارها بكار می‌روند بین رنگ‌های روشن متوسط و سفید متغیرند.


رنگ كف اتاق‌ها معمولا بین سیاه آمیخته‌هایر متوسط و تیره متغیر و یا به روشنی رنگ دیوار است.
رنگ‌های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ‌های طبیعی موجود در اتاق انتخاب كرد: رنگ كف اتاق، شومینه، آجرها یا كارهای سنگی.


برای اتاق غذاخوری استفاده از رنگ‌های روشن و متوسط برای دیوارها، فضای شاد و گرم و دوستانه‌ای را فراهم می‌آورد. از آنجایی كه رنگ‌های خیلی پریده‌رنگ مانند انواع رنگ‌های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است ار انتخاب اینگونه رنگ‌ها بپرهیزید.


برای آشپزخانه رنگ‌هایی را انتخاب كنید كه تحرك‌بخش باشند پس تمركز خود را روی رنگ‌های گرم معطوف كنید. این رنگ‌ها باعث تقویت هوشیاری می‌شود.


برای اتاق‌خواب از رنگ‌های ملایم و ملیح استفاده كنید چون محل استراحت است.

كیفیت رنگ‌های مختلف: قانون كلی و نكته‌‌ای كه باید هنگام استفاده از رنگ‌ها برای دكوراسیون محل به خاطر داشت این است كه بیش از حد قرار گرفتن در معرض رنگ‌ها به همان اندازه سبب عدم تعادل می شود كه كمتر از حد لازم آن.

فصل هفتم: استفاده از رنگ در تنفس و تجسم و جملات خاص هر موقعیت


تنفس رنگی: راهی است برای ایجاد ارتباط میان انرژی رنگ‌ها و ریتم تنفس. با این كار می‌توانیم حقیقتا تنفس را سرشار از انرژی رنگ‌ها كنیم و موجب نیرومندتر و جهت‌دار شدن آن به‌سوی اهدافی به‌خصوص گردیم.

تجسم رنگ‌ها: تجسم، یكی از راه‌های استفاده از تخیل برای پدید آوردن تصاویر ذهنی است و با هدف كسب آنچه در زندگی می‌خواهیم صورت می‌پذیرد. تجسم رنگ‌ها با تشخیص الگوی منفی تفكر كه از پیش وجود دارند در ارتباط است و با استفاده از انرژی رنگ‌ها اندك اندك شروع به جایگزینی الگوهای مثبت و جدید به جای آنها می‌كند.


خلاصه‌ای از مراحل تجسم رنگ‌ها:

1- به منظور آشنایی یافتن با این مراحل، كار خود را با هدفی ساده آغاز كنید.
2- شرح دقیقی از هدفی كه مشتاقید به آن برسید روی كاغذ بنویسید.
3- با چشمانی بسته، در ذهن تصویر واضحی را از هدف موردنظر مجسم كنید. در خیال خود ببینید كه این هدف جامه عمل پوشیده است. تمام حواس خود را جهت عملی شدن آن به‌كار گیرید.
4- درباره از خودگذشتگی‌هایی كه حاضرید در این راه نشان دهید، تصمیم بگیرید.
5- به‌منظور نیرومند كردن هدف، اكثر اوقات روی آن تمركز كنید.
6- تا رسیدن به هدف یا تا زمانی كه دیگر اشتیاقی نسبت به نیل به آن در خود حس نمی‌كنیدبه این تمرین‌ها ادامه دهید. با گذشت زمان ممكن است   تغییر كنید و یا هدفتان دستخوش دگرگونی شود.

مدی‌تیشن‌های رنگی:

 تمرین مربوط به مراحل تجسم رنگ‌ها را می‌توان در قالب یك مدی‌تیشن و به‌منظور ایجاد تاثیرات مثبت درمانگر و تعالی‌بخش یا تنها برای فراهم آوردن اوقاتی مطبوع به‌كار بست. از آنجایی كه مدی‌تیشن برای ما سلامت و تعادل جسمانی و روانی به ارمغان می‌اورد، هاله نیز انرژی و نیرویی تازه می‌یابد.

جملات رنگی: این جمله‌ها باید در ارتباط با یك رنگ خاص باشد. یك چنین جملاتی عبارتند از افكار مثبت و خودآگاهی كه به‌منظور كسب نتیجه مورد نظر دائما در ضمیر خودآگاهتان تكرار می‌كنید. هر رنگ به كمك انرژی خاص خود می‌تواند به جملات ما نیرو بخشد.

تكنیك كاربرد خلاقانه رنگ‌ها

 نشأت گرفته از فعالیت‌های مربوط به رنگ‌های حیات‌بخش است. این تكنیك شیوه فوق‌العاده‌ای است كه به كمك تجسم ذهنی رنگ‌ها و بررسی عكس‌العمل افراد در برابر رنگ‌ها عمل می‌كند. تكنیك كاربرد خلاقانه رنگ‌ها در دو مرحله مجزا از هم عمل می‌كند:

 درونی و بیرونی.


در نخستین مرحله، انرژی سومین رنگ انتخابیتان را از طریق تنفس رنگی، تجسم رنگ‌ها و جملات رنگی به‌كار می‌گیرید. در دومین مرحله نیز زمانی از سومین رنگ انتخابی استفاده می‌كنید كه آن را در محیط پیرامون خود ببینید. این تكنیك به تجربه شما شكلی ملموس‌تر و زنده‌تر و كاربردی‌تر می‌بخشد.


فصل هشتم:رنگ درمانی


تاثیرات نور و رنگ‌ها: منبع تمامی نور كره زمین خورشید است. نور خورشید سرشار از انرژی الكترومغناطیسی است. به‌نظر می‌رسد وظیفه اصلی این نزدیك‌ترین ستاره به زمین فراهم آوردن مقادیر معتنابهی انرژی الكترومغناطیسی است كه در حفظ بقا و تامین غذای تمامی موجودات این كره خاكی را اعم از گیاه و حیوان و انسان بر عهده دارد.

چگونه نور و رنگ را می‌بینیم: داخل شبكیه چشم سلول‌های بخصوصی یافت می‌شود كه گیرنده نور هستند و آنها را متناسب با شكل خاصشان استوانه‌ای و مخروطی نام نهاده‌اند. سلول‌های استوانه‌ای میزان نوری را كه می‌بینیم مثلا سیاه وسفید تنظیم می‌كند. این سلول‌ها نسبت به نورهای‌موج كوتاه حساس هستند و برای دیدن به هنگام شب به‌كار می‌روند. سلول‌های مخروطی كیفیت نور دریافتی را تنظیم می‌كنند و به همین دلیل می توانیم رنگ‌ها را ببینیم.

نور تنها برای دیدن نیست: نور از دو راه واردبدن می‌شود: چشم‌ها و پوست. تابش نور بر پوست موجب تولید ملانین می‌گردد كه محل ذخیره و بازسازی موجودی ویتامین "دی" در جذب كلسیم مواد غذایی می‌باشد كه همین كلسیم در ترمیم استخوان‌ها و دندان‌ها به‌كار می‌رود.
نوعی بیماری كه از كمبود نور خورشید ناشی می شود و بیشتر علائم آن در مبتلایان بین اواسط پاییز و بهار بروز می‌كند، افسردگی زمستانی است كه نام پزشكی آن بیماری اس.ای.دی می‌باشد و علائم آن عبارت است از: سستی و بی‌علاقگی به فعالیت‌های اجتماعی، خوابیدن بیش‌ازحد، نداشتن تمركز و میل مفرط به مواد قندی.

نورهای رنگی

 قرار گرفتن مستقیم در معرض نورهای شدید رنگی به معنای ورود به قلمرو رنگ درمانی است، كاری كه انجام آن‌را بدون نظارت متخصص‌ها هرگز توصیه نمی‌كنیم. استفاده از نورهای رنگی یكی از قوی‌ترین راه‌های بكارگیری رنگ‌ها به‌شمار می رود چرا كه از طریق سیستم عصبی بر تمام بدن اثر می‌گذارد.


در شیوه رنگ درمانی از تاباندن نورهای رنگی برای مداوای موارد فیزیولوژیكی چون یبوست، زخم معده، بیماری‌های پروستات، بیماری‌های روده‌ای، استرس، كم‌خونی، بیماری‌های مربوط به گلو، مشكلات تنفسی، مسائل مختلف مربوط به چشم بهره گرفته می‌شود. اما برای استفاده بر‌خطر و موثر از نورهای رنگی جهت درمان مشكلات جسمانی و روانی، آشنایی با اصول رنگ درمانی و گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز است.

رنگ درمانی چیست : رنگ درمانی عبارت است از هنر قرار دادن اندام‌های بدن در معرض رنگ‌های مختلف طیف رنگ‌ها به منظور كمك به سلامت و تعادل و تندرستی عمومی بدن.

چگونه می‌توان رنگ درمانی را به‌كار بست: شاید آشكارترین شیوه برای دریافت دامنه كاملی از رنگ‌های طیف رنگی با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید باشد. متاسفانه دریافت اشعه درمان‌بخش خورشید در هر زمان همیشه میسر نیست. ابداع تجهیزات خاص رنگ درمانی برای تامین این هدف صورت گرفت. این‌گونه تجهیزات همچنین می‌توانند اشعه بخصوصی را از سایر رنگ‌های طیف مجزا كنند و به كل بدن یا حتی بنا به احتیاج به بخش خاصی از آن بتابانند.


رنگ درمانی را می توان با قرار دادن بدن در برابر نورهای رنگی مصنوعی انجام داد. چنین نورهایی را تجهیزاتی منتشر می‌كنند كه ویژه رنگ درمانی ساخته شده‌اند. سایر اشكال رنگ درمانی به طریق تجسم كردن تصاویر ذهنی و مدی‌تیشن و تكنیك‌های پیشنهادی چون تجسم رنگ‌ها و جملات رنگی انجام می‌پذیرد.
راه‌های دیگر رنگ درمانی شامل راه‌هایی مانند ورزش، انواع غذاها، سنگ‌های قیمتی و بلورها می‌باشد. استفاده از این موارد را می‌توان به‌عنوان شیوه‌هایی كاربردی به حساب آورد كه با استفاده هر روزه از آنها قادر خواهید شد درهم آمیختگی بیشتر رنگ‌ها را با زندگی خود موجب شوید.

 

****

منبع : کتاب  : "زندگی با رنگ  "  نویسنده: هوارد و دوروتی سان-مترجم: نغمه صفاریان‌پور-ناشر:موسسه فرهنگی انتشاراتی حكایت


 

   

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه اصلی  

 

 

 

 

 

 

 

براي اطلاع از به روز رساني سايت  مشترك  شويد

 
 





Powered by WebGozar

 

مرکز ضايعات نخاعی جانبازان

 مهرماه  هزار سيصد و هشتاد و چهار

info@isaarsci.ir

Copyright © 2005  Isaarsci  Website . All rights reserved