-
به هم ريختگی و
نابسامانی شديد محدوديت منابع در جمعيت آسيب ديده .
-
جست و جو و
نجات .
-
تخليه به موقع
و سريع جمعيت منطقه بحران به مکان امن و سرپناه موقت.
-
برقراری سيستم
هشداردهنده و پيام رسانی.
-
تامين و توزيع
عادلانه مواد غذايی .
-
تامين و توزيع
آب آشاميدنی سالم و کافی .
-
مراقبت های
بهداشتی اوليه و خدمات پزشکی .
-
ايجاد امنيت
مالی، جانی جمعيت آسيب ديده برای تامين وضعيت روحی مناسب آسيب ديدگان جهت
قبول اجرای عمليات اضطراری .
-
اعمال مديريت
کميته کاهش اثرات بلايای طبيعی برای اجرای فعاليت های گروه های عملياتی.
-
تامين حرارت و
برودت سرپناه ها به منظور نگهداشت سلامت و بهداشت آسيب ديدگان .
-
فراهم آوردن
امکانات بهداشتی درمانی جهت ارائه خدمات به موقع فوری .
-
برقراری
PHC در اردوگاه های موقت آسيب ديدگان ( تغذيه،
تامين آب سالم، بهسازی اساسی، مراقبت از مادران و نوزدان، تنظيم خانواده ،
بيماريابی و درمان به موقع، واکسيناسيون ، آموزش بهداشت ) .
-
تامين و توزيع
دارو، مواد ضدعفونی و پاک کننده به مقدار کافی
-
فشارهای
اجتماعی و سياسی برای افزايش سرعت عمليات و گاها" تغيير اولويتهای عمليات
اجرايی.
-
عدم آشنايی
نيروهای غيربومی به خصوصيات فرهنگی واجتماعی و رفتاری جمعيت منطقه آسيب
ديده .
-
عدم برقراری
ارتباط بين اکيپ های اعزامی از سازمانها و ارگانهای دولتی و غيردولتی به
منظور اطلاع از امکانات و منبع انسانی، مالی و تجهيزاتی يکديگر .
-
هجوم بيش از حد
مردم به منظور کمک به آسيب ديدگان که اکثرا" تخصص و تجربه کمک رسانی را
ندارند.
-
بسته شدن راه
های کمک رسانی به منطقه بحران توسط وسائل نقليه مردمی که برای کمک به منطقه
بحران آمده اند.
-
نيروهای غير
بومی که شناختی درست از شرايط اقليمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه
ندارند از نظر مردم آسيب ديده بيگانه تلقی شده و مردم به آنان اعتماد زياد
ندارند و برای گفتن نيازهای خود به نيروهای غير بومی رغبتی نشان نمی دهند.
-
عدم اطمينان
مردم از تحويل هدايای خود به ستادهای مسئول به طوری که بيشتر آنان مايل
هستند خود راسا" اقدام به توزيع و تحويل اجناس نمايند.
-
ارسال منابع
بدون ارزيابی صحيح از نيازها .
-
تخصيص منابع
محدود موجود به فعاليت هايی که جزء اولويت های ساعات اوليه بحران نيستند.
-
ناديده گرفتن
منزلت انسان های آسيب ديده و عدم شناخت صحيح نيازهای آنان.
-
عدم حضور
مديريت کمک رسانی برای جمع آوری در نگهداری و توزيع صحيح و عادلانه کمک های
مردمی، ملی و جهانی.
-
انتخاب محل
اسکان موقت بدون رعايت ضوابط انتخاب محل اردوگاه .
-
استفاده از
نيروهای نظامی درعمليات اسکان موقت آسيب ديدگان .
-
به کارگيری
فوری و سريع ماشين آلات سنگين پس از بروز بحران که اين امر موجب از بين
رفتن نشانی و اموال بيشتر مردم و همچنين اجساد که اثرات روانی شديد بر آسيب
ديدگان خواهد داشت.
-
محول کردن
مسئوليت کمک رسانی و بازسازی منطقه آسيب ديده به گروه های غير بومی .
-
توزيع نامناسب
مواد غذايی و گاها" دور از شأن مردم آسيب ديده .
-
قبول مسئوليت
های خارج از توان سازماندهی توسط بعضی از سازمانها و ارگانها.
-
دادن وعده های
بدون پشتوانه به آسيب ديدگان و ايجاد توقع در آنان که نهايتا" نارضايتی و
عدم همکاری و مشارکت آسيب ديدگان را به دنبال داشته است.
-
ايجاد و توسعه
سيستم تجزيه و تحليل اطلاعات شبکه های زلزله شناسی .
-
جمع آوری
اطلاعات تاريخی بلايای طبيعی استانها به تفکيک شهرستانها.
-
اجرای طرح های
تحقيقاتی کاربردی به منظور دستيابی به راه حل های نيازهای اساسی بهداشتی
درمانی در برنامه ريزی کاهش اثرات بلايای طبيعی .
-
داشتن برنامه
از پيش تنظيم شده برای اقدامات تخليه منطقه آسيب ديده و پيام رسانی .
-
تدوين و اجرای
برنامه آموزش همگانی تحت عنوان " آمادگی برای زلزله در داخل ساختمان ها" (
يعنی ساکنان ساختمانها بدانند درصورت وقوع زلزله چه کارهايی را بايد انجام
دهند و چه کارهايی را نبايد انجام دهند ) .
-
پيش بينی
نيازهای مراقبت از زنان باردار، مادران، کودکان و سالمندان .
-
طراحی و ساخت
ساختمانهای مقاوم به زلزله برای بيمارستانها و مراکز درمانی، مخابرات، مرکز
آتش نشانی و امداد، نيروهای انتظامی، انبار تجهيزات و ...
-
برقراری سيستم
جلوگيری و مقابله با آتش سوزی و سيل متعاقب زلزله .
-
شناسايی
کانوهای آتش سوزی و پيش بينی لازم جهت تامين آب و وسايل لازم برای آتش
نشانی در مواقع بروز حادثه .
-
بالا بردن
فرهنگ ايمنی از طريق افزايش سطح آگاهی مردم به گونه ای که قدرت خطرات را
بشناسند و انتخاب راه حل های حفاظت فردی را بيامورند زيرا حفاظت عمومی
بستگی به ايمنی فردی دارد.
-
تربيت داوطلبان
مقابله با بلايای طبيعی در سراسر کشور در زمينه اقدامات بهداشتی در مواقع
بروز بحران .
-
ايجاد مرکز
آموزش اقدامات برای کاهش اثرات بلايای طبيعی .
-
افزايش شرکت
دانش آموزان و دانشجويان در برنامه های آموزشی اقدامات در شرايط بحران .
-
ارتقای سطح
آگاهی و آمادگی عمومی در کاهش اثرات بلايا توسط وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی .
-
بهره گيری از
نيروی زنان داوطلب و استفاده از آنان به عنوان رابط بهداشت .
-
استفاده از
نيروی انسانی بسيج مساجد به عنوان داوطلب اقدامات عملی در هنگام بروز بحران
.
-
به کارگيری
نيروهای دارای اوقات فراغت ( بازنشستگان و زنان خانه دار داوطلب ) و تشويق
مردم به مشارکت در برنامه های آموزشی جهت انجام خدمات اجتماعی در قبل از
بروز، هنگام بروز و بعد از وقوع بحران .
-
گسترش اقدامات
مقابله با آتش مانند توسعه مناطق ضدآتش با ايجاد شهرهای ضدآتش يا شهر مقاوم
يا مناطق امن برای اسکان موقت .
-
تهيه پروژه
توسعه مجدد مناطق آسيب پذير ( اصلاح ساختمانها و تاسيسات )
-
برقراری دوره
آموزشی مديريت اقدامات بهداشتی در مواقع بروز حوادث و بلايای طبيعی و
صنعتی.
-
آشنايی کامل
مديران بحران با جغرافيای منطقه تحت مسئوليت .
-
بررسی آسيب
پذيری تاسيسات زيربنايی و شريان های حياتی مراکز خدمات عمومی.
-
بررسی علمی
شناخت پتانسيل لرزه خيزی منطقه.