
الکساندار
و شوهرش که ساکن شهر نیویورک هستند، هر روز ویتامین E مصرف می کنند. گزارهاشیی
را که الکساندرا در مورد ویتامین E خوانده است، همگی نشان از این دارند که این
ویتامین ممکن است شخص را در برابر بیماریها حفظ کند. به عنوان مثال، در
مطالعهای که بر روی 11000 نفر از افراد 65 ساله و بالاتر توسط موسسه ملی
سالخوردگی صورت گرفت، نشان داده شد، در افرادی که ویتامین E مصرف می کردند، خطر
مرگ در اثر بیماری قلبی 41 درصد کمتر از افرادی است که ویتامین E مصرف نمی
کردند. دیگر مطالعات حکایت از آن دارند که ویتامین E ممکن است در پیشگیری از
تصلب شرائین کمک کننده باشد. این ویتامین احتمالا قادر به محدود کردن آسیبهای
ناشی از استعمال سیگار، تقویت دستگاه ایمنی، تخفیفی علائم ناشی از آرترین و به
تاخیر انداختن اثرهای مخرب بیماریهای استحالهای اعصاب مانند آلزایمر و
پارکینسون است.

اما بیشتر مردم، مقادیر کافی از این ویتامین را از راه غذا دریافت نمی دارد.
اساسا مشخص شده است که مقادیر مورد نیاز از این ویتامین که می تواند نقش حفاظتی
برای انسان در برابر بیماریها داشته باشد، بسیار بیشتر از مقداری است که مردم
از راه مواد غذای دریافت میدارند. در هر صورت، حتی اگر نیمی از یافتههای
مربوط به آثار مفید ویتامین E در ادامه تحقیقات ثابت شود، می توان حقیقتا این
ویتامین را معجزه سلامتی نامید. در اینجا برخی از جنبههای مفید این ویتامین
برای سلامت انسان اشاره میشود.
بنابر
عقیده بلامبرگ، محقق تغذیه انسانی در دانشگاه تافتس آمریکا افراد می توانند با
مصرف این ویتامین از خطر بیماریهای عفونی همچون سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سل
درامان بمانند. محققان این دانشگاه در مطالعه ای 4 ماهه به بررسی اثر ویتامین E
روی دتگاه ایمنی سالخوردگان سالم پرداختند و مشاهده کردند که این ویتامین ممکن
است باعث تقویت دستگاه ایمنی این افراد شود. به طور طبیعی کفایت عمل خود را از
دست می دهند و بخوبی قادر به حفظ بدن در برابر بیماریها نیستند. این محققان
اعلام داشتند که دریافت روزانه 200 واحد بین المللی از این ویتامین به عنوان
مقدار مطلوب برای تقویت دستگاه ایمنی محوب می شود و بیشتر از این مقدار شاید
مفیدتر نباشد.
آنتي اكسيدان دارای
خواص بسیاری است. یکی از آنها عبارتست از كاهش عوامل شيميايي مخربي كه در اثر
استرس هاي فيزيولوژيكي و محيطي در خون بوجود آمده. اين خاصيت در ويتامين E و C
موجود است، پس از اينجا درمي يابيم كه اين ويتامين ارتباط زيادي با محيط دارد

دکتر جیالال از دانشگاه تگزاس در مطالعات خود بر روی ویتامین E، مشاهده کرد که
این ویتامین دارای اثر حفاظتی در برابر بیماریهای قلبی است. او ملاحظه کرد که
ویتامین E باعث کاشه اکسیداسیون LDL می شود (LDL لیپوپروتئین کم- چگالی یا همان
"کلسترول بد است که به تشکیل پلاکهای داخل سرخرگهای کرونر کمک میکند). بعلاوه
او مشاده کرد این ویتامین باعث اختلال در عملکرد سلولهای تولید کننده پلاک در
این سرخرگها می شود. این محقق می گوید، به نظر می رسد ویتامین E می تواند در
افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. در جهت کاهش احتمال وقوع
حملات قلبی عمل کند. انجمن قلب آمریکا با این نظریه موافق است و اعلام داشته
است که مصرف مکمل ویتامین E یا دیافت این ویتامین از راه غذا ممکن است در
پیشگیری از بیماریهای قلبی کمک کننده باشد.
در این مورد گزارشهای متنقضی وجود دارد در بعضی از مطالعات مشاهده ده که
ویتامین E هیچ تغییری در میزام وقوع سرطان ایجاد نمی کند، ولی در بعضی دیگر
مشخص شده است که میزان وقوع سرطان در افراد دریافت دارنده ویتامین E پایینتر
بوده است. در مطالعه ا که توسط موسسه ملی سرطان، بر روی بیش از 29 هزار نفر در
چین انجام شده ات، مشاهده شد که در افرادی که مخلوطی از ویتامین E بتاکاروتن و
سلینون مصرف می کردند، کاهش معنی داری و در میزان وقوع سرطان و مرگ و مر حاصله
از آن ایجاد می شود. در مطالعه ای دیگر که بر روی 27 هزار نفر از مردان سیگاری
50 تا 69 ساله در فنلاند انجام شد، نشان داده شده که دریافت روزانه 50 واحد
ویتامین E باعث کاهش میزان وقوع سرطان پروستات ومرگ و میر ناشی از آن به ترتیب
تا 32 و 41 شده است.
بر پایه نتایج بررسیهای
آزمایشگاهی، مصرف تركیبات ویتامین E
خوراكی به دلیل دارا
بودن خاصیت آنتیاكسیدان و نوع موضعی آن
به دلیل جذب نور خورشید، خطر ابتلا به سرطان
پوست را كاهش میدهد.

دکتر کاتمن محقق دانشگاه کالیفرنیا در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد، وقتی بر روی
سلولهای عصبی، بتاآمیلوئید (یعنی ترکیبی که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر
تجمع می یابد) اضافه می کند، سلولها یکپارچگی خود را از دست می دهند و می
میرند، اما وقتی ویتامین E به این سلولها افزوده شود. این روند مرگ سلولی اتفاق
نمی افتد و سلولها سالم می مانند. در مطالعه ای که در مورد اثر ویتامین E
رویگرفته کردن روند بیماری پارکینسون صورت گرفته مشخص شده که ویتامین E قادر به
تاخیر انداختن روند تخریبی در این بیماری است.
در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته نشان داده شده است که مصرف ترکیبی از مکملهای
ویتامین C,E باعث افزایش مقاومت در برابر آفتاب سوختگی می شود. همچنین
دکترادلبرگ توصیه می کند که بیماران مبتلا به تورم لثه، یک کپسول حاوی ویتامین
E را باز کنند، و محتویات آن را روی لثه هایشان بمالند.
متخصصین می گویند، در صورتی که شخص در سلامت کامل باشد، به طور مرتب ورزش کند،
با کمترین استرس زندگی کند و غذایی متعادل هم دریافت دارد، باز هم می تواند از
مصرف مکملهای ویتامین E سود ببرد. سوالی که در اینجا مطرجح است، این است که چه
مقدار ویتامین E باید مصرف شود؟ مطالعات نشان می دهد در افرادی که بین 100 تا
400 واحد ویتامین E دریافت می دارند، خطر وقوع بعضی از بیماریها کاهش می یابد.
اما مصرف مقادیر بسیار زیاد از ویتامین E ممکن است خطرهای را به همراه داشته
باشد. در صورتی که شخص آسپیرین یا داروهای دیگری استفاده می کند، باید در مورد
مصرف همزمان ویتامین E مانند آسپیرین باعث رقیقتر شدن خون می شود، بنابراین
تنظیم مقدار مصرفی در این بین حایز اهمیت است. همچنین ویتامین E را نباید قبل
از جراحی یا به طور همزمان با دارهای ضد انعقادی مصرف کرد.
همچنین توصیه می شود، در صورتی که شخص دچار پرکار تیرویئد یا بیماری روماتیسمی
قلب است، باید مصرف آن با احتیاط صورت گیرد.
اثرات کمبود ویتامین
E در اعصاب ، عروق و اندامهای
تولید مثلی مشخص میشود. البته 5 تا 10 سال طول میکشد تا
ذخائر بدنی این ویتامین تمام شود و علائم پایان یافتن
ذخیره آن در بدن ، عدم پاسخگویی به محرکهای محیط ، ضعف
عضلات ، عدم توانایی در حفظ تعادل و اختلال در بینایی
است. البته کمبود در این حد در افرادی
که مشکلات هضم و جذب چربی داشته باشند بروز میکند. ولی بطور کلی چون
ویتامین E در
حفاظت از غشای سلول موثر است و در کمبود آن در مراحل اولیه ، جراحتهای
سریع پوست مشاهده میشود. این ویتامین در سقط جنین در رحم اثر
بسزایی دارد که در آزمایشات
حیوانی
نیز
مشخص شده است
,ویتامین
E تنها توسط گیاهان تولید می شود. در برگها و
دانهها ، خصوصا روغنهای گیاهی موجود است و میزان مورد نیاز
روزانه آن در بدن 7 تا 9 میلیگرم
میباشد. با مصرف روزانه
سبوس گندم ،
آفتابگردان ،
بادام ،
ذرت
و
زیتون
میتوانید
میزان زیادی ویتامین E
دریافت کنید. میزان مصرف از این مواد غذایی باید
در حد نیاز
باشد. مثلا مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان بدون اینکه حرارت ببیند
نیاز شما را برآورده میسازد
.




منابع: مقاله " نقش ویتامین E در کنترل بیماریها "برگرفته از سایت
http://pezeshkan.org
مقاله " ویتامینE " .برگرفته از سایت www.tebyan-hamedan.ir
.
مقاله "اثرات
کمبود ویتامین
E " برگرفته از سایت
daneshnameh.roshd.ir.
گردآورنده: منصوره فرهنگ نیا